Page 210 - AYASOFYA
P. 210
A Y ASOFY A ’NIN OSMANLI MİRASI MUHTEŞEM A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ Ö ZELLİKLERİ
Ayasofya Cami, Osmanlı Dönemi’nde padişah ve Eski hünkâr mahfilinde, padişahın dışarıdan girişi, Abdülmecid devrinde, hünkâr mahfili yenilenmiş ve Fossati kasrın da mimarisini değiştirerek üç
saray halkının çok önem verdiği bir mabed olmuştur. Bâb-ı Hümayun tarafındaki bir kapıdan oluyor ve buna bağlı bir hünkâr sofası yapılmıştır. Günümüzdeki kemerden ikisini demir parmaklıklı pencere şekline
Kadir geceleri, kandiller, önemli mevlidler, çok bütün büyük camilerde olduğu gibi, bu giriş ile hünkâr mahfili, 19. Yüzyıl ortalarında, Abdülmecid sokmuş, ortadakine de mermer söveli kapı yapmıştır.
zaman padişahın katılımıyla icra edildiği için, eserde namazın kılındığı mahfil arasında ufak bir dinlenme dönemi onarımlarında, Mimar Fossati tarafından Bu kapının üzerinde Mustafa İzzet Efendi’nin ta’lik
sultanlara mahsus bir daire- hünkâr kasrı ve cami mekânı bulunuyordu. Kasr-ı Hümayun denilen bu yapılmıştır. hatla 1848-49 tarihli kitabesi yer alır. Bunun üstünde
içine bakan mahfili bulunmaktadır. 1 kasır, bazı kaynaklara göre I. Mahmud döneminde de Abdülmecid’in tuğrası bulunur.
yapılmış ve içerideki eski mahfil ile bağlantı
1 Akar, Azâde 1971, “Ayasofya’da Bulunan Türk Eserleri ve Süslemelerine Dair Bir Araştırma”, Vakıflar sağlanmıştır.
Dergisi, (9), s. 280
Hünkâr Mahfili, İÜ Nadir Eserler arşivi Warwick Goble kaleminden Hünkâr Mahfili, 1906 Hünkâr Kasrı girişinde Sultan Abdülmecid’in tuğrası ve 1849’da Hattat Kazasker Mustafa İzzet Efendi’nin yazdığı kitabe
212 213