Page 315 - AYASOFYA
P. 315
A Y ASOFY A ’NIN OSMANLI MİRASI MUHTEŞEM A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ Ö ZELLİKLERİ
Kütüphane, cami iç mekânından, barok üsluptaki tunç oluşturan panolardan bazıları orijinal olmayıp Fransız
şebekelerle ayrılmaktadır. Tunç şebekeli çift kanatlı fayansıdır. Sultan II. Abdülhamid döneminde Albert
kapıdan kütüphane iç mekanına girildiğinde, giriş Sorlin Dorigny adlı Fransız diş doktoru, II. Selim
holüne ulaşılmakta olup, sol tarafta okuma odası yer Türbesi’nde çini onarımı yapmış; Sevres’de orijinal
almaktadır. Bu hol, çini kaplı koridora bağlanmaktadır. çini panonun taklidi yapılarak türbeye getirilmiş;
Koridorun duvarlarını süsleyen çiniler, 18. Yüzyılda türbenin orijinal çini panosu yerinden sökülerek
inşa edilmiş kütüphaneden daha eski olup; Topkapı götürülmüştür. Orijinal çini ise Louvre Müzesi’nde
Sarayı’nın depolarında bulunan, 16. Yüzyıldan sergilenmektedir. Kütüphanede 2013 yılı restorasyonu
itibaren imal edilmiş, farklı üsluptaki depo çinileridir. sırasında tespit edilen ve 16.yüzyıl İznik çinileri yerine
Duvarlarda İznik, Kütahya, Tekfur Sarayı atölyelerinde takılan Fransız Choisleroi Seine atölyesinin ismi basılı
imal edilmiş çiniler ve İtalya Faenza bölgesinin çinileri imitasyon fayansları da muhtemelen bu dönemde
uygulanmıştır. Çini panoların en kıymetlisi, kitaplığa takılmış, orijinal çiniler ise götürülmüş olmalıdır. 2
girişte sağ tarafta yer alan servi motifli panodur .
1
Kütüphanenin 16. Yüzyıl İznik çinilerinin desenlerini
1 Eyice, Semavi, “Ayasofya Kütüphanesi”, Dünden Bugüne İstanbul Ansiklopedisi, c.1, s.459-460, 2 Can, Selman, YILDIZ ALTUNBAŞ, Esengül, “Ayasofya I. Mahmud Kütüphanesi ve Geçirdiği
İstanbul, 1993. Onarımlar”, Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, Erzurum, 2015
Okuma Odası Sandık çinileriyle kaplı hol
316 317