Page 449 - AYASOFYA
P. 449
II. MEŞRU TİY ET DÖNEMİNDE A Y ASOFY A MUHTEŞEM A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ Ö ZELLİKLERİ
Fossati, Gaspare, Aya Sofia Constantinople as Recently Corallina,” Edited by Daniela Matetić Poljak and Katja Mango, Cyril, Materials for the Mosaics of St. Sophia at
Restored by Order of H.M. The Sultan Abdul Mejid, Marasović, ASMOSIA XI Proceedings, Split: University Kleinbauer, W.Eugene; Bauer, Anthony; Matthews, Istanbul, Dumberton Oaks Studies Studies VIII, New
Londra, 1852. of Split Publ., 2015, p. 345-350. Henry, Ayasofya, çev. Handan Cingi, İstanbul, 2004. York, 1962.
Franses, Rico. 2018. Donor Portraits in Byzantine Art: İnal, Mahmud Kemal, Son Hattatlar, Maarif Basımevi, Kostenec, Jan, Dark, Ken, “Yedinci Yüzyıl İstanbul’unda Mango, Cyril ve Parker, John, ‘‘A Twelfth-Century
The Vicissitudes of Contact between Human and İstanbul 1955, s. 563. Patrik Odası: Thomaites ve Makron’un Yerleşimi”, Description of St. Sophia”, Studies on Constantinople,
Divine. Cambridge University Press. Ayasofya Müzesi Yıllığı no:14, İstanbul, 2014. Great Britain, 1993, s. 233.
İnce, G. Ç. “Tarihi Yarımada’nın (İstanbul) Yerel
Freely, John ve Çakmak, Ahmet, İstanbul’un Bizans Zemin Koşullarının Büyütme Özellikleri ile Jeolojik- Krumbacher, Karl, “Die Erzahlung vom Ban der Hagia Mango, Cyril A. 1986. The Art of the Byzantine Empire,
Anıtları, çev. Gülru Tanman, İstanbul, 2005. Geoteknik Yapısının Karşılaştırılması,” VI. Ulusal Sophia”, Byzantiım Zeitung, c.10, 1901. 312-1453: Sources and Documents. Toronto, Buffalo,
Deprem Mühendisliği Konferansı Bildiriler Kitabı, Cilt London: University of Toronto Press.
Gelibolulu Mustafa Âli, Künhü’l-Ahbar, çev. M. H. II, İstanbul: TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası Yayını, Kuşüzümü, Kıvanç Hamdi, İstanbul Minarelerinin Mango, Cyril A., and Ernest J. W. Hawkins. 1972. “The
Şentürk, TTK Yayınları, Ankara, 2003. 2007, s. 163-172. Geleneksel Yapım Teknikleri ve Günümüzdeki Mosaics of St. Sophia at Istanbul. The Church Fathers
Restorasyonu, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, in the North Tympanum.” Dumbarton Oaks Papers
Geoffroi de Villehardouin ve Henri de Vallenciennes, Josephus Grelot, İstanbul Seyahatnamesi, çev. Maide Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, İstanbul, 26: 1–41.
Konstantinopolis’te Haçlılar, çev. Ali Berktay, İstanbul, Selen, İstanbul, 1998. 2010.
2001. Matschke, Klaus-Peter; ‘‘Builders and Building in Late
Kahraman, Seyit Ali ve Yücel Dağlı, Günümüz Lazzarini, L. Pietre e Marmi Antichi, Padova: CEDAM, Byzantine Constantinople”, Chapter 20, Byzantine
Gnoli, R. Marmora Romana, Roma: Edizioni Türkçesiyle Evliya Çelebi Seyahatnamesi: İstanbul, C.1, 2004. Constantinople, Monuments, Topoghraphy and
dell’Elefante, 1988. İstanbul, 2003. Everyday Life:, ed., N. Necipoğlu, Leiden, 2001, s. 319.
Lethaby W.R. ve Swainson, Harold, The Church Of
Grelot Guillaume-Joseph, 1680 Kamberoğlu, Nesrin, “II. Meşrutiyet Dönemi İstanbul’da Sancta Sophia, Londra ve New York, 1894. Mert, Abdülbari (Talip Mert) “ABD’ye Dostluk Hatırası,”
Guiglia, Alessandra, and Claudia Barsanti. 2009. “Le İmar Faaliyetleri (1908-1914)”, History Studies, Volume Lewis, John Frederick; Lewis’s Illustrations of Tarih ve Medeniyet, Şubat 1999, sayı 59, s.42-46.
Porte e Gli Arredi Architettonici in Bronzo Della Santa 11, Issue 1, 2019, s.155-177. Constantinople 1835-6, Denizler kitabevi, tıpkıbasım,
Sofia Di Costantinopoli.” In Le Porte Del Paradiso. İstanbul, 2011. Mert, Talip, “Kadıasker Mustafa İzzet Efendi,” M. Uğur
Arte e Tecnologia Bizantina Tra Italia e Mediterraneo, Kazdan, Alexander. 1991. “Akakia.” In The Oxford Derman 65. Yaş Armağanı, Sabancı Üniversitesi
edited by A. Iacobini, 81–123. Roma: Campisano Dictionary of Byzantium I, 42. Oxford University Press. Mainstone, Rowland J., Hagia Sophia, Slovenya, 2001. yayını, İstanbul 2000, s. 399-416.
Editore. Kelly, Kristin Ann. 1987. “Motifs in Opus Sectile and Its
Iohanna İncili Painted Imitaton from the Tetrarchy to Justinian.” Mainstone, R. J. Hagia Sophia: Architecture, Structure Mert, Talip, “Hattat Mehmed Şefik Bey (1814-1880)”
Columbia University. and Liturgy of Justinian’s Great Church, London: Arşiv Dünyasıı, Yaz 2012, sayı 13, s. 74-85, İstanbul
Hagia Sophia from the Age of Justinian to the Present, Thames and Hudson, 1988.
yay. haz. R. Mark, A.Ş. Çakmak, Cambridge University Kiss, Etele. 2019. “Piroska-Eirene and the Holy Moropoulou, A., Christaras, B., Lavas, G., Penelis, G.,
Press, 1992. Theotokos.” In Piroska and the Pantokrator: Dynastic 600 Yıllık Ayasofya Görünümleri ve 1847-49 Fossati Zias, N., Biscontin, G., Kollias, E., Paisios, A., Theoulakis,
Memory, Healing and Salvation in Komnenian Restorasyonu, TİEM Yayınlan, İstanbul, 2000. P., Bisbikou, K., Bakolas, A. and Theodoraki, A.
Haris, Jonathan, Byzantium and the Crusades,Londra Constantinople, edited by Robert Ousterhout and “Weathering phenomena on the Hagia Sofia Basilica
ve New York, 2003. Marianne Saghy, 261–90. Budapest: Central European Mango, Cyril, Bizans: Yeni Roma İmparatorluğu, Yapı Konstantinople,” WIT Transactions on The Built
University Press. Kredi Yayınları, İstanbul, 2016. Environment, 4 (1993): 923-931.
Hasol, Doğan, Ansiklopedik Mimarlık Sözlüğü,
“Maksure”, s. 306, Yem Yayınları, 2017, İstanbul Kiilerich, B. “The Aesthetic Viewing of Marble Mango, Cyril, Materials for the Study of the Mosaics of Mungan, İhsan, 1988, “Mimar Sinan ve Kubbe Statiği”,
in Byzantium: From Global Impression to Focal St. Sophia at Istanbul, Washington D.C., 1962. Mimar Sinan Dönemi Türk Mimarlığı ve Sanatı, (ed.)
Herrmann, J. J. and van den Hoek, A. “Paul the Attention,” Arte medievale, 2 (2014): 9-27. Zeki Sönmez, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları,
Silentiary, Hagia Sophia, Onyx, Lydia, and Breccia İstanbul, ss. 178-179.
450 451