Page 99 - AYASOFYA
P. 99
A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ BEZEMELERİ MUHTEŞEM A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ Ö ZELLİKLERİ
En aşağıda kapıya kadar inen yeşil levhanın Diğer yandan aşağıdakiler şu andaki durumlarıyla Örneğin kullanılan kırmızı ve yeşil porfir kuşkusuz
sağ ve solunda, yine kapının üstüne temas yoğun bir temizlik ve ışıklandırmaya ihtiyaç duyuyor. her yerde bol miktarda denk gelinen Teselya yeşili
eder hizada iki tane birbirine çok benzeyen Fonla aynı veya benzer renkli taş parçalarının üst ve İassos kırmızısından çok daha değerli ve anlam
panel daha var. Her ikisinde de simetrik olarak üste kabartma oluşturacak şekilde uygulandığı bu yüklü. Benzeri parçaların özellikle en kutsal yer olan
betimlenmiş hayli şematik dörder yunus fark bileşimlerin zaman içinde birçok parçaları yitmiş apsis/mihrap çevresine yoğunlaşması da buna işaret
ediliyor. Panellerin merkezlerinde ise yine gibi görünüyor. Bir kısmı muhtemelen renkli alçı ediyor.
porfirden yuvarlaklar var. Kapı üzerlerinde gibi malzemelerle restore edilmiş. Gerçek nitelikleri
bulunan bu tür ayrıntılar çıplak gözle çok kapsamlı bir analizden sonra ortaya çıkabilecek. 19. Büyük büyük taşlardan hep söz ettik ve bunları yine
net seçilemeyebiliyor. Aynı kapının narteks yüzyılda yapılmış ayrıntılı resimler sayesinde daha iyi bu kitapta, Dr. Serkan Angı en iyi şekilde anlatıyor. Bu
tarafında, yine yukarıda, girerken görülen kavranabiliyor. yüzden konuyu değiştirmek ve o gün için belki de
mozaik panelin hemen altında, kapının metal kısmen daha az önemli olabilecek ama bugün en çok
üst kısmındaki kemerli kompozisyon ve içindeki dikkati çeken eserlere değinmeye başlamak doğrusu
kabartmalı yazılar da aynı şekilde gözle zor Aslında bu grup büyük levhalar hâlinde yüzey olacak.
kaplamasında kullanılan taşlardan daha da değerli
bir eser dizisini ortaya koyuyor.
Çünkü mozaiksiz bir Ayasofya düşünmek çok zor.
seçilen örnekler olarak yukarıda sunulmuştu.
Hem kabartmalı porfir panellere benzer
örnekler hem de yunus figürleri yer seviyesine
yakın başka panellerde de karşımıza çıkıyor,
onları inceleyerek bunlar hakkında da daha
fazla fikir sahibi olabiliyoruz.
İlk bakışta yalnızca şematik birer bezeme
unsuru gibi görünen yunus figürlerinin
karşımıza çıktığı sadece iki bölge var: Bir tanesi
iç mekânda geri doğru bakarken İmparator
Kapısı’nın üst kısmında, güney galerisinin en
ortasındaki locaya doğru uzanan duvar. Diğeri
ise yapının güney galerisinin doğu kısmı yani
alt katın saraya doğru yaklaştığı kesim. Burada
yine saraya doğru bir çıkış olduğu bilinmekte.
Dolayısıyla bu konumların ikisinin de İmparatora
özel giriş birimlerine yakın olması nesiller içinde,
hafızalarda bugüne değin taşınmayan bir
simgeselliğin var olabileceğini düşündürüyor. 9
Ayasofya’da mermerleri damarlarını sergileyecek şekilde dilim dilim kesip, bu damarları birbirine uydurarak kullanmak olarak açıklayabileceğimiz “aynalı,
Ana neften çıkarken kapı yönüne bakış. simetrik, müsennâ, skoutlosis” tekniği, çok çeşitli kullanılmış.
100 101