Page 104 - AYASOFYA
P. 104
A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ BEZEMELERİ MUHTEŞEM A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ Ö ZELLİKLERİ
1700’lerin başında İsveçli Cornelius Loos’un tekniklerle ortak yönlerinden (kalın sıva tabakalarına
çizimlerinde var olan çok geniş kompozisyonların, ihtiyaç duymak gibi) yola çıkarak sonuçlara varmamız
hatta 19. yüzyıl ortasındaki Fossati müdahaleleri gerekiyor.
sırasında keşfedilen birçok unsurun bugün elde
olmadığı düşünülecek olursa çok bilinmeyenli bir Kuşkusuz son yıllarda
denklemin varlığı su götürmüyor.
teknolojinin gelişmesi ve gözün
Elimizde mozaiklerin nasıl yapıldığına dair, göremediği ayrıntıların da analiz
döneminden kalma bir belge de bulunmuyor. Bu
nedenle, yapılmış bitmiş olanlara bakarak tahminler edilebilmesiyle birkaç adım daha
yürütmemiz veya çok daha yaygın olan fresko tipi
ileri gitmiş durumdayız.
“Güneybatı girişindeki sunu mozaiği: Ortada Hz. Meryem ve Çocuk İsa. Onlara bir yanda İmparator Konstantinos yeniden kurduğu kenti, diğer yanda
İmparator Ioustinianos yaptırdığı Ayasofya’yı takdim ediyor.”
Yakından bakarak gördüğümüz kısmı bile bazı şeyleri Başka bir yerde yavaşça hazırlanıp, tepsilerde getirilip
anlamamızı sağlıyor. Örneğin düşmüş mozaiklerin sonrasında da sadece yerleştirme aşamasının
yerine baktığımız zaman altlarında çizgi veya boya yapıda gerçekleştirildiği gibi iddiaları geçerli kılan
olduğuna rastlıyoruz. Bu boyalarla mozaiklerin bir sonuç henüz alınmış değil . Ayrıca mozaiklerin
12
nerelere hangi renklerle dağıtılacağı konusunda ezici çoğunluğunun eğrisel yüzeylere uygulanmış
kapsamlı bir taslak oluşturuluyor. Düz renk altın olması ve dikey yüzeylerde bile sıvanın içerisine
uygulaması yapılacağında bile sıvanın üzerine kırmızı farklı yönlerden (özellikle aşağıdan) bakıldığında
boya sürülmesi “tessella”lar arasından görünecek arzu edilen yansımaları sağlayacak şekilde açılı
sıvanın çok çiğ bir beyaz olması yerine altının yerleştirildiği gözlemleri de hesaba katıldığında farklı
pırıltısına daha uyum sağlayan bir taşma yapmasını bir atölyedeki hazırlığın yarar sağlamayacağı da
Sunu mozaiğinden detay, Ayasofya’nın en eski resmi sağlıyor. muhakkak.
106 107