Page 170 - AYASOFYA
P. 170

MUHTEŞEM  A Y ASOFY A ’NIN  DOĞAL  T AŞL ARI                                                                                                                                                        MUHTEŞEM A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ Ö ZELLİKLERİ









































                                                                                                                                                          Duvar kaplamalarında kullanılan simetrik düzendeki doğal taş levhaların görünümü. Ortada; Karystos mermeri (Cipollino Verde), sağ ve solda; Afyonkarahisar
                                                                                                                                                          breşik mermeri (Pavonazzetto), yukarıda ve aşağıda; Mısır alabasteri (Alabastro Cotognino/Egiziano).

             Eksedralarda kullanılan Mısır’ın kırmızı porfir (Porfido Rosso Antico) sütunlarının görünümü.
                                                                                                                                                          Ayasofya’daki aynı renkten olan doğal taş levhaların      renkli Marmara Adası (Prokonnesos) mermerinden
                                                                                                                                                          farklı renklerdeki daha büyük panoları çerçevelemesi      yapılmış çubuk silmelerle çerçevelenmiştir.
                                                                                                                                                          şeklindeki duvar kaplama yöntemi, belki ilk olarak bu
                                                                                                                                                          kilisede ortaya çıkmaktadır. Bu çok renkli kaplamalar,    Ana nefin kuzeydoğu ucundaki, ana müezzin
                                                                                                                                                          yalnızca payelerin ve duvarların taş ve tuğlasını         mahfilinin önünde bulunan, Yunanca “Yer’in Göbeği”
                                                                                                                                                          gizlemekle kalmayıp, aynı zamanda onları maddesel         anlamındaki;   “Omphalion”   olarak   adlandırılan
                Sütunların  başlıkları  ve  kaideleri                                                                                                     görünümlerinden arındırmakta, yarı şeffaf, düşsel bir     doğal taş örgü tekniği (opus sectile) ile yapılmış
                ise  beyaz  renkli  Marmara   Adası                                                                                                       durum ve gerçek bir akıcılık etkisi yaratmaktadır. Tonoz   ve Bizanslılarca kutsal sayılan bu yerde, kimilerine
                (Prokonnesos) mermerindendir. Üst                                                                                                         ve kemerlerin başlangıç çizgilerine kadar tüm duvarlar    göre Ayasofya’nın inşa edilmesinden önce bir
                galerilerden  güneydoğu   tarafında                                                                                                       ince (20-30 mm kalınlığında) doğal taş levhalarla         tapınak   bulunmaktaydı.   Kutsallığından  ötürü,
                bulunan “Mermer Kapı”nın ön yüzeyi                                                                                                        kaplanmıştır. Nefteki payeler ve duvarlar üç sıra         Bizans  imparatorlarının  taç  giyme  törenleri  de
                ise Afyonkarahisar breşik mermerinden                                                                                                     halinde dizilmiş, değişik renklerden uzun levhalardan     burada yapılmaktaydı. Tören sırasında siyasi ve dinî
                (pavonazzetto) yapılmıştır.                                                                                                               oluşmaktadır. Levhalar, tek blok halindeki doğal taşın    otoriteleri temsil eden kişilerin her birinin durması
                                                                                                                                                          ikiye ya da dörde bölünmesiyle elde edilip, yan yana      gereken konumlar bu kare biçimli alan içine daireler
                                                                                                                                                          birleştirildiği için doğal damarları, merkezi bir eksen   oluşturacak biçimde döşenmiş disk şekilli renkli
                Üst  galerideki,  ön  yüzü ve  kiriş (lento) taşı                                                                                         boyunca simetrik şekiller (skoutlosis/book-matched        doğal taşlarla belirlenmiştir. Daireleri oluşturan
                Afyonkarahisar breşik mermerinden (Pavonazzetto),                                                                                         tekniği) ve ayna yansıması etkisi oluşturmaktadır. Çift   taşlarda; kırmızı, sarı, yeşil, turuncu ve gri renkler göze
                arka yüzü ise Marmara Adası (Prokonnesos)
                mermerinden yapılmış Mermer Kapı.                                                                                                         levhalar, uzun tek levhalar ve tüm yatay şeritler beyaz   çarpmaktadır.





             172                                                                                                                                                                                                                                                   173
   165   166   167   168   169   170   171   172   173   174   175