Page 194 - AYASOFYA
P. 194

MUHTEŞEM  A Y ASOFY A ’NIN  DOĞAL  T AŞL ARI                                                                                                                                                        MUHTEŞEM A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ Ö ZELLİKLERİ







                                                                                                                                                          Sonuç



                                                                                                                                                          Mimarlık Tarihi’nin Başyapıtı olarak kabul edilen
                                                                                                                                                          Ayasofya başta olmak üzere, birçok önemli anıtsal
                                                                                                                                                          yapıda kullanılan doğal taşlar ile ilgili günümüzde,
                                                                                                                                                          Türkçe yazılmış ve yayınlanmış olan kaynak son
                                                                                                                                                          derece az sayıdadır. Antik dönemde de kullanılan
                                                                                                                                                          doğal taşlarla ilgili Türkçe olarak yayınlanmış ilk ve
                                                                                                                                                          en önemli kapsamlı kaynak eser, günümüzde de
                                                                                                                                                          halen geçerliliğini ve içerdiği bilgilerle hükmünü
                                                                                                                                                          sürdürmeye  devam  eden;  merhum  hocalarımız
                                                                                                                                                          Prof. Dr. Malik SAYAR ve Prof. Dr. Kemal ERGUVANLI
                                                                                                                                                          tarafından yazılan, ilk baskısı 1955, genişletilmiş ikinci
                                                                                                                                                          baskısı (Yurtdışı kökenli doğal taş türlerini de içeren)
                                                                                                                                                          ise 1962 yıllarında çıkarılan “Türkiye Mermerleri ve
                                                                                                                                                          İnşaat Taşları” isimli kitaptır.


                                                                                                                                                          Bu çalışma  kapsamında yapılan araştırmalar ve
                                                                                                                                                                     42*
              Ayasofya’nın Doğal Taşlarına Dair Jeobroşür                                                                                                 gözlemler sonucunda; Ayasofya’da başlıca yapı taşı,
                                                                                                                                                          taşıyıcı, kaplama-döşeme, duvar ve zeminde dekoratif
                                                                                                                                                          süsleme elemanı ile mimari plastik obje olarak, yapılan
                                                                     1.   Granito del foro (?)- Mısır                                                                                                            Sahip olduğu doğal taş çeşitliliği
                                                                                                                                                          incelemelere göre toplam 30 farklı türde (mermer,
                                                                     2.  Granito rosso di Asuan – Mısır                                                   kireçtaşı, porfir, granit, breş, alabaster vd.) ve kökende   ile Ayasofya, İstanbul’un bir doğal
                                                                                                                                                          (Mısır, Yunanistan, Türkiye/Anadolu vd.) doğal taşın
                                                                     3.  Porfido rosso antico – Mısır                                                                                                            taş müzesi niteliğindeki mimari
                                                                                                                                                          kullanıldığı tespit edilmiştir. Bunların 18 tanesi yurtiçi,
                                                                     4.  Occhio di pavone - Kocaeli-Kutluca-Türkiye                                       12 tanesi ise yurtdışı kökenlidir. Yapının inşasında   başyapıtlarındandır.
                                                                                                                                                          kullanılan bu doğal taşların bir bölümü bulundukları
                                                                     5.  Verde antico – Yunanistan
                                                                                                                                                          jeolojik  kaynak  alanlarındaki  ocaklardan  çıkarılmış   Bu yönüyle, yapıda kullanılan doğal taşların,
                                                                     6.  Porfido verde serpentino – Yunanistan                                            olup, bir bölümünün de imparatorluk sınırları içinde   ziyaretçilerin  bilgilendirilmesi  amacıyla  yapının
                                                                                                                                                          bulunan antik ocaklardan çıkarılarak ya da derlenerek   bir  köşesinde  veya  hazırlık  aşamasında  olan  müze
                                                                     7.  Bianco e nero antico – Fransa                                                    kullanıldığı  tahmin  edilmektedir.  Ayrıca,  geçmiş   binasında, derlenecek örneklerinden kalıcı bir sergi

                                                                     8.  Cipollino rosso - Muğla-Milas-Türkiye                                            dönemlerde yapılan restorasyon çalışmalarında da       standının ve yapıda kullanıldıkları yerlerin görsellerinin
                                                                                                                                                          yapıya  sonradan  az  miktarda  farklı  kökendeki  bazı   oluşturulmasının son derece faydalı ve önemli olacağı
                                                                     9.  Bigio antico – Yunanistan                                                        doğal taş türlerinin de eklendiği tespit edilmiştir.   düşünülmektedir.

                                                                     10.  Cipollino Bianco - Balıkesir-Marmara Adası-Türkiye
                                                                                                                                                          42  * Bu çalışma; Fatih  Sultan  Mehmet  Vakıf  Üniversitesi  (İstanbul)  ev  sahipliğinde,  24-25 Eylül  2020
                                                                     11.  Alabastro fiorito - Denizli-Pamukkale-Türkiye                                     tarihlerinde  düzenlenen  I. Uluslararası Ayasofya Sempozyumu Bildiriler Kitabı’nda yayımlanan
                                                                                                                                                            bildirimden alınarak hazırlanmış olup, çalışma kapsamında vermiş oldukları değerli katkı ve yardımları
                                                                                                                                                            için; dönemin Ayasofya Müzesi Müdürü Sayın  Hayrullah CENGİZ’e,  FSM  Vakıf Üniversitesi’nden
              Omphalion’un Doğal Taşları                                                                                                                    Sempozyum  Düzenleme  Kurulu  Başkanı  Prof.  Dr.  Sayın  Hasan  Fırat  DİKER’e,  İstanbul  Teknik
                                                                                                                                                            Üniversitesi’nden  Doç. Dr. Sayın  Aras NEFTÇİ’ye,  Nişantaşı Üniversitesi’nden  Doç. Dr. Sayın  Sedat
                                                                                                                                                            BORNOVALI’ya, Yüksek Mimar Restoratör Sayın Seda ÖZEN BİLGİLİ’ye ve çalışmanın bu kitapta yer
                                                                                                                                                            almasını sağlayan T.C. Cumhurbaşkanlığı İletişim Başkanlığı’na  teşekkürlerimi sunarım.


             196                                                                                                                                                                                                                                                   197
   189   190   191   192   193   194   195   196   197   198   199