Page 195 - AYASOFYA
P. 195

MUHTEŞEM  A Y ASOFY A ’NIN  DOĞAL  T AŞL ARI                                 MUHTEŞEM A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ Ö ZELLİKLERİ







                  Sonuç



                  Mimarlık Tarihi’nin Başyapıtı olarak kabul edilen
                  Ayasofya başta olmak üzere, birçok önemli anıtsal
                  yapıda kullanılan doğal taşlar ile ilgili günümüzde,
                  Türkçe yazılmış ve yayınlanmış olan kaynak son
                  derece az sayıdadır. Antik dönemde de kullanılan
                  doğal taşlarla ilgili Türkçe olarak yayınlanmış ilk ve
                  en önemli kapsamlı kaynak eser, günümüzde de
                  halen geçerliliğini ve içerdiği bilgilerle hükmünü
                  sürdürmeye  devam  eden;  merhum  hocalarımız
                  Prof. Dr. Malik SAYAR ve Prof. Dr. Kemal ERGUVANLI
                  tarafından yazılan, ilk baskısı 1955, genişletilmiş ikinci
                  baskısı (Yurtdışı kökenli doğal taş türlerini de içeren)
                  ise 1962 yıllarında çıkarılan “Türkiye Mermerleri ve
                  İnşaat Taşları” isimli kitaptır.


                  Bu çalışma  kapsamında yapılan araştırmalar ve
                             42*
 Ayasofya’nın Doğal Taşlarına Dair Jeobroşür  gözlemler sonucunda; Ayasofya’da başlıca yapı taşı,
                  taşıyıcı, kaplama-döşeme, duvar ve zeminde dekoratif
                  süsleme elemanı ile mimari plastik obje olarak, yapılan
 1.   Granito del foro (?)- Mısır                                        Sahip olduğu doğal taş çeşitliliği
                  incelemelere göre toplam 30 farklı türde (mermer,
 2.  Granito rosso di Asuan – Mısır  kireçtaşı, porfir, granit, breş, alabaster vd.) ve kökende   ile Ayasofya, İstanbul’un bir doğal
                  (Mısır, Yunanistan, Türkiye/Anadolu vd.) doğal taşın
 3.  Porfido rosso antico – Mısır                                        taş müzesi niteliğindeki mimari
                  kullanıldığı tespit edilmiştir. Bunların 18 tanesi yurtiçi,
 4.  Occhio di pavone - Kocaeli-Kutluca-Türkiye  12 tanesi ise yurtdışı kökenlidir. Yapının inşasında   başyapıtlarındandır.
                  kullanılan bu doğal taşların bir bölümü bulundukları
 5.  Verde antico – Yunanistan
                  jeolojik  kaynak  alanlarındaki  ocaklardan  çıkarılmış   Bu yönüyle, yapıda kullanılan doğal taşların,
 6.  Porfido verde serpentino – Yunanistan  olup, bir bölümünün de imparatorluk sınırları içinde   ziyaretçilerin  bilgilendirilmesi  amacıyla  yapının
                  bulunan antik ocaklardan çıkarılarak ya da derlenerek   bir  köşesinde  veya  hazırlık  aşamasında  olan  müze
 7.  Bianco e nero antico – Fransa  kullanıldığı  tahmin  edilmektedir.  Ayrıca,  geçmiş   binasında, derlenecek örneklerinden kalıcı bir sergi

 8.  Cipollino rosso - Muğla-Milas-Türkiye  dönemlerde yapılan restorasyon çalışmalarında da   standının ve yapıda kullanıldıkları yerlerin görsellerinin
                  yapıya  sonradan  az  miktarda  farklı  kökendeki  bazı   oluşturulmasının son derece faydalı ve önemli olacağı
 9.  Bigio antico – Yunanistan  doğal taş türlerinin de eklendiği tespit edilmiştir.  düşünülmektedir.

 10.  Cipollino Bianco - Balıkesir-Marmara Adası-Türkiye
                  42  * Bu çalışma; Fatih  Sultan  Mehmet  Vakıf  Üniversitesi  (İstanbul)  ev  sahipliğinde,  24-25 Eylül  2020
 11.  Alabastro fiorito - Denizli-Pamukkale-Türkiye  tarihlerinde  düzenlenen  I. Uluslararası Ayasofya Sempozyumu Bildiriler Kitabı’nda yayımlanan
                    bildirimden alınarak hazırlanmış olup, çalışma kapsamında vermiş oldukları değerli katkı ve yardımları
                    için; dönemin Ayasofya Müzesi Müdürü Sayın  Hayrullah CENGİZ’e,  FSM  Vakıf Üniversitesi’nden
 Omphalion’un Doğal Taşları  Sempozyum  Düzenleme  Kurulu  Başkanı  Prof.  Dr.  Sayın  Hasan  Fırat  DİKER’e,  İstanbul  Teknik
                    Üniversitesi’nden  Doç. Dr. Sayın  Aras NEFTÇİ’ye,  Nişantaşı Üniversitesi’nden  Doç. Dr. Sayın  Sedat
                    BORNOVALI’ya, Yüksek Mimar Restoratör Sayın Seda ÖZEN BİLGİLİ’ye ve çalışmanın bu kitapta yer
                    almasını sağlayan T.C. Cumhurbaşkanlığı İletişim Başkanlığı’na  teşekkürlerimi sunarım.


 196                                                                                                                       197
   190   191   192   193   194   195   196   197   198   199   200