Page 219 - AYASOFYA
P. 219

A Y ASOFY A ’NIN OSMANLI MİRASI                                         MUHTEŞEM A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ Ö ZELLİKLERİ









































 Hünkâr mahfiline geçiş salonunda nişler
                  Hünkâr mahfiline geçiş salonunda duvar resimleri


 Salonun her iki duvarında karşılıklı kemerli nişler
 yer almaktadır. Bu nişlerin üstlerinde, yine karşılıklı
 olarak, oryantalist bir bakışla yapılmış kent tasvirleri
 yer  almaktadır.  Minareler  ince  ve  uzun  formlarıyla
 Osmanlı  şehirlerine  ait  oldukları  izlenimini
 vermişlerdir.


 Surlarla  çevrili bir  kent,  arka arkaya  kubbeli ve
 uzun minareli camiler ve hemen surların dışındaki
 mescid, duvar resminin İstanbul’a ait olabileceğini
 düşündürmektedir. Kubbeler Memluk mimarlığını
 andırdığı için, kent kimliği konusunda yanılgı
 yaratmaktadır. Sanat tarihçisi Tarkan Okçuoğlu’na
 göre, bu duvar resimleri belirli bir kenti tasvir etmekten
 çok, hayali kent imgeleridir . Bu salondan, caminin
 2
 içindeki ve hünkâr mahfiline ulaşmak mümkündür.


 2  Okçuoğlu, Tarkan, 30 Ocak 2023 tarihinde yapmış olduğu sözlü değerlendirme





 220                                                                                                                       221
   214   215   216   217   218   219   220   221   222   223   224