Page 279 - AYASOFYA
P. 279

A Y ASOFY A ’NIN OSMANLI MİRASI                                         MUHTEŞEM A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ Ö ZELLİKLERİ






 İç mekânın duvarları, 17.yy başına ait İznik işi çinilerle
 süslenmiştir. Pencerelerin hemen üzerinde lacivert
 zeminli kartuşlara beyazla yazılmış ayet kuşağı
 mekânı sekiz yönde dolanır.  “Ketebehu el fakir
 Muhammed” yazısıyla, Hattat Muhammed imzasını
 taşıyan bu kuşağın hemen üzerinde ikinci bir çini
 kuşağı dolanır. İkinci ve üçüncü sıra pencerelerin
 araları kemerler, pandantifler ve kubbe kalem işi
 süslemelerle doldurulmuştur.  İkinci sıra pencere
 aralarındaki yüzeyler Rumi ve palmetlerle süslüdür.
 İkinci sıradakiler şemseli panolar halindedirler.
 III. Mehmed türbesi Ayasofya Haziresindeki diğer
 türbelerden farklı olarak kemerler arasında ve
 üzerinde mermer taklitleri içermemektedir.



 Kemer  üstleri  daha  çok  bordür

 çinilerindeki  bezemelere benzeyen
 bitkisel, yapraklar ve çiçeklerden

 oluşan bir süsleme içermektedir.




 Ancak bu süsleme yapının içindeki orijinal kalem
 işlerinden biraz daha iri desenlere sahip olup daha
 sonraki bir dönemde yapılmış olabilir. Pandantiflerin
 ortasında yeşil zeminli yuvarlak madalyonlar arasında
 Allah, Muhammed, dört Halife ve Hasan Hüseyin’in
 isimleri  yazılmıştır.  Madalyonların  etrafındaki
 kısımlar, lotüs ve rumi kıvrımları ile doldurulmuştur.  1



 1   Önkal, Hakkı, “Sultan III. Mehmed Türbesi”, Osmanlı Hanedan Türbeleri, s.320, Atatürk Kültür Merkezi,
 Ankara, 2017








                  Sultan III. Mehmed Türbesi’nde iç mekandaki çini
                  kuşağının sonunda hattat imzası yer almaktadır;
 Giriş kapısı üzerindeki mahfil  “Bunu fakir Mehmed yazdı”





 280                                                                                                                      281
   274   275   276   277   278   279   280   281   282   283   284