Page 331 - AYASOFYA
P. 331

A Y ASOFY A ’NIN OSMANLI MİRASI                                         MUHTEŞEM A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ Ö ZELLİKLERİ






 Tunç kafesin tepesinde lâle biçiminde istiflenmiş   Büyük bir itina ile inşa edilerek süslenen bu şadırvanın
 ٍّ يَح ٍء ْ َ شَي  َّلُك ِء َ مَاْلا  َنِم اَنْلَعَجَو  (“Biz her şeyi sudan yarattık”, el-  göz kamaştırıcı güzelliği, XVIII. yüzyılın ikinci
 Enbiyâ 21/30) âyeti yazılı bir alem yer almaktadır. Bu   yarısına, belki de sonlarına ait bir bekçi destanında
 alemin daha küçük benzerleri, mermer havuzun her   övülmüştür. On beş dörtlük halindeki bu destanda,
 bir bölümünü ayıran sütunçelerin üst kısmında da   “Hayrâtını nûr eyledi / Âlemi mesrûr eyledi / Ayasofya
 tekrarlanmıştır.  Camii’ni / Yeniden ma‘mûr eyledi” denilerek Sultan I.
 Mahmud anıldıktan sonra şadırvanın güzelliği, “Bin
 Yapıldığı yıllarda Türk sanatı Batı’dan alınan barok   konak yerden sayılır / Her gören ona kapılır / Böyle
 üslûbun etkilerini göstermesine rağmen şadırvan,   bir ra‘nâ şadırvan / Ne yapılmış ne yapılır” mısraları ile
 genel mimarisi ile sütunlu revakı, kemerleri ve yapının   övülmektedir. 3
 bütününe hâkim olan çizgileri itibariyle klasik Türk
 üslûbu geleneklerine de bağlıdır. Süslemenin bazı   Ayasofya Şadırvanı, bir sanat âbidesi olarak Osmanlı
 motifleri de Türk sanat üslûbuna ait olmakla beraber   dönemi Türk sanatında en büyük ve en ihtişamlı
 aralarında barok etkili motifler de vardır.  şadırvan örneğidir.


 3  Eyice, Semavi, “Ayasofya Şadırvanı”, TDV İslâm Ansiklopedisi, 4. Cilt, S.217, İstanbul, 1991











































 Tunç kafesin tepesinde lâle biçiminde istiflenmiş alem  Şadırvan kubbesi üstünde lale şeklinde tombak kesme alem





 332                                                                                                                      333
   326   327   328   329   330   331   332   333   334   335   336