Page 335 - AYASOFYA
P. 335

A Y ASOFY A ’NIN OSMANLI MİRASI                                         MUHTEŞEM A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ Ö ZELLİKLERİ






 Ayasofya Sebili’nin pirinç şebekeleri   ve  üst üste yerleştirilmiş ve böylece  çapraz
 döküm tekniği ile hazırlanmıştır   diyagonal hatlar oluşturulmuştur. Şebeke
 kompozisyonu zülbahar örneği vermektedir.
 3
 ve pencere açıklığına uygun olarak
 hazırlanmış dikdörtgen birer   Avlu yönündeki pencerenin ön  kısmındaki
 seki, Türk üçgeni başlıklı, tunç bilezikli
 çerçeveye sahiptirler.   sütunların taşıdığı bir saçakla örtülüdür.
 Saçak aynı zamanda geriye doğru uzanarak
 sebilin yanında sıralanan abdest musluklarını
 Pencerelerde mevcut olan bugünkü şebekeler,
 da  örter. Sade ve  mermer  ağırlıklı  mimarisi,
 19. yüzyıl başında takılmıştır. Sonsuza tekrar eden
 sütunlu  sundurması  ile  geç  dönem
 şebeke kompozisyonunun esasını uçları toplu ve sırt
 sebillerindendir.  Ampir  üslubun  sade
 sırta  vermiş C  motifleri  oluşturmaktadır.   Ayasofya
 mimarisini temsil etmektedir.
 Sebili’nin şebekelerinde temel motif olan C’ler karşılıklı











































 Ayasofya Cami güney cephesinde, abdest revakları ve Ayasofya Sebili, İÜ Nadir Eserler Kütüphanesi arşivi


 3  Sarıdikmen, Gül, “17.-19. Yüzyıl İstanbul Sebillerindeki Madeni Şebekeler”, Yayınlanmamış YL Tezi, s.54, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Fakültesi Sanat Tarihi Ana Bilim Dalı, Çanakkale, 2001.





 336                                                                                                                      337
   330   331   332   333   334   335   336   337   338   339   340