Page 200 - AYASOFYA
P. 200

A Y ASOFY A ’NIN OSMANLI MİRASI                                                                                                                                                                     MUHTEŞEM A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ Ö ZELLİKLERİ






             Mihrab  sofası  ortalarında,  kuşak  şeklinde  çini                                                                                          Mihrabın  bugünkü  şeklini  ve  süsleme  karakterini,      Kral Mátyás’ın Budin’deki bronz dökümü atölyesinde
             üzerine, Bakara sûresinin 255. Ayeti (ayetü’l-kürsî)nin                                                                                      19.  yüzyıldaki  Fossati   onarımlarında   aldığı          üretilmiş olan şamdanlar İstanbul’a getirildikten
             tamamı yazılıdır. Bu çiniler, Besmele ile başlayarak                                                                                         düşünülmektedir.                                           sonra; iki çift şamdandan görkemli olan bir çifti, iki
             hattatın “Ketebehü’l- fakir Mehmed” imzası ile sona                                                                                                                                                     parçaya bölünmüştür. Böylelikle, özgün haldeki iki çift
             erer. Çinilerin zamanla eksilen parçaları, renkle                                                                                            Mihrabın iki yanında bulunan tunç şamdanlar,               şamdan, üç çift şamdan halinde mihrabın iki yanına
             tamamlanmıştır.                                                                                                                              Kanuni Sultan Süleyman tarafından 1526 tarihinde           yerleştirilmiştir. Şamdanların üzerine aynı ibarelerden
                                                                                                                                                          Macaristan Budin Mátyás (Meryem Ana) Kilisesi’nden         oluşan birer manzum kitabe yazdırılmış ve 1526’da
             Mihrab ve mihrap sofası, Ayasofya içinde, hüsn-i hattın                                                                                      getirilmiştir. Şamdanlar getirildikleri tarihte, kitabe    Ayasofya mihrabının iki tarafına yerleştirilmiştir. 5
             bulunduğu  önemli  mekanlardan  biri  olup,  mihrap                                                                                          yazdırılmıştır.
                                                                                                                                                                      4
             çevresi, hat yazı ve levhaları ile süslenmiştir. Mihrabın
             sağında dört adet, solunda üç adet olmak üzere yedi                                                                                          4  Pintér,  Tamás:  A  Rodostó  Alapítvány  szerepe  az  Ayasofya  Múzeumban  őrzött  gyertyatartók   5  Deák, Zoltán: Az Ayasofya Múzeum reneszánsz gyertyatartói [Ayasofya Müzesinin  Rönesans
                                                                                                                                                            felmérésében és a másolatok elkészítésében [Ayasofya Müzesi’nde Korunmuş Şamdanların Rölövesinin   Şamdanları]. Műemlékvédelem 50 (2006) 1–2. pp. 86–91
             yazı levhası bulunmaktadır.                                                                                                                    ve Replikaların Hazırlamasında Rodostó Vakfı’nın Rolü]. Műemlékvédelem 50 (2006) 1–2. pp. 84–85.





















             Hattat Mehmed imzası                                       Mihrabın sağ tarafındaki levhalar



























             Mihrab sofasındaki kuşak çini                                                                                                                Mihrab Sofası





             202                                                                                                                                                                                                                                                  203
   195   196   197   198   199   200   201   202   203   204   205