Page 201 - AYASOFYA
P. 201
A Y ASOFY A ’NIN OSMANLI MİRASI MUHTEŞEM A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ Ö ZELLİKLERİ
Mihrab sofası ortalarında, kuşak şeklinde çini Mihrabın bugünkü şeklini ve süsleme karakterini, Kral Mátyás’ın Budin’deki bronz dökümü atölyesinde
üzerine, Bakara sûresinin 255. Ayeti (ayetü’l-kürsî)nin 19. yüzyıldaki Fossati onarımlarında aldığı üretilmiş olan şamdanlar İstanbul’a getirildikten
tamamı yazılıdır. Bu çiniler, Besmele ile başlayarak düşünülmektedir. sonra; iki çift şamdandan görkemli olan bir çifti, iki
hattatın “Ketebehü’l- fakir Mehmed” imzası ile sona parçaya bölünmüştür. Böylelikle, özgün haldeki iki çift
erer. Çinilerin zamanla eksilen parçaları, renkle Mihrabın iki yanında bulunan tunç şamdanlar, şamdan, üç çift şamdan halinde mihrabın iki yanına
tamamlanmıştır. Kanuni Sultan Süleyman tarafından 1526 tarihinde yerleştirilmiştir. Şamdanların üzerine aynı ibarelerden
Macaristan Budin Mátyás (Meryem Ana) Kilisesi’nden oluşan birer manzum kitabe yazdırılmış ve 1526’da
Mihrab ve mihrap sofası, Ayasofya içinde, hüsn-i hattın getirilmiştir. Şamdanlar getirildikleri tarihte, kitabe Ayasofya mihrabının iki tarafına yerleştirilmiştir. 5
bulunduğu önemli mekanlardan biri olup, mihrap yazdırılmıştır.
4
çevresi, hat yazı ve levhaları ile süslenmiştir. Mihrabın
sağında dört adet, solunda üç adet olmak üzere yedi 4 Pintér, Tamás: A Rodostó Alapítvány szerepe az Ayasofya Múzeumban őrzött gyertyatartók 5 Deák, Zoltán: Az Ayasofya Múzeum reneszánsz gyertyatartói [Ayasofya Müzesinin Rönesans
felmérésében és a másolatok elkészítésében [Ayasofya Müzesi’nde Korunmuş Şamdanların Rölövesinin Şamdanları]. Műemlékvédelem 50 (2006) 1–2. pp. 86–91
yazı levhası bulunmaktadır. ve Replikaların Hazırlamasında Rodostó Vakfı’nın Rolü]. Műemlékvédelem 50 (2006) 1–2. pp. 84–85.
Hattat Mehmed imzası Mihrabın sağ tarafındaki levhalar
Mihrab sofasındaki kuşak çini Mihrab Sofası
202 203