Page 211 - AYASOFYA
P. 211

A Y ASOFY A ’NIN OSMANLI MİRASI                                         MUHTEŞEM A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ Ö ZELLİKLERİ






 Ayasofya Cami, Osmanlı Dönemi’nde padişah ve   Eski  hünkâr  mahfilinde,  padişahın  dışarıdan  girişi,   Abdülmecid devrinde, hünkâr mahfili yenilenmiş ve   Fossati kasrın da mimarisini değiştirerek üç
 saray halkının çok önem verdiği bir mabed olmuştur.   Bâb-ı Hümayun tarafındaki bir kapıdan oluyor ve   buna bağlı bir hünkâr sofası yapılmıştır. Günümüzdeki   kemerden  ikisini  demir  parmaklıklı  pencere  şekline
 Kadir geceleri, kandiller, önemli mevlidler, çok   bütün büyük camilerde olduğu gibi, bu giriş ile   hünkâr mahfili, 19. Yüzyıl ortalarında, Abdülmecid   sokmuş, ortadakine de mermer söveli kapı yapmıştır.
 zaman padişahın katılımıyla icra edildiği için, eserde   namazın kılındığı mahfil arasında ufak bir dinlenme   dönemi  onarımlarında,  Mimar  Fossati  tarafından   Bu kapının üzerinde Mustafa İzzet Efendi’nin ta’lik
 sultanlara  mahsus  bir daire- hünkâr kasrı  ve cami   mekânı bulunuyordu. Kasr-ı Hümayun denilen bu   yapılmıştır.  hatla 1848-49 tarihli kitabesi yer alır. Bunun üstünde
 içine bakan mahfili bulunmaktadır. 1  kasır, bazı kaynaklara göre I. Mahmud döneminde   de Abdülmecid’in tuğrası bulunur.
 yapılmış  ve  içerideki  eski mahfil ile  bağlantı
 1  Akar, Azâde 1971, “Ayasofya’da Bulunan Türk Eserleri ve Süslemelerine Dair Bir Araştırma”, Vakıflar   sağlanmıştır.
 Dergisi, (9), s. 280

























































 Hünkâr Mahfili, İÜ Nadir Eserler arşivi  Warwick Goble kaleminden Hünkâr Mahfili, 1906   Hünkâr Kasrı girişinde Sultan Abdülmecid’in tuğrası ve 1849’da Hattat Kazasker Mustafa İzzet Efendi’nin yazdığı kitabe





 212                                                                                                                       213
   206   207   208   209   210   211   212   213   214   215   216