Page 359 - AYASOFYA
P. 359

A Y ASOFY A ’NIN OSMANLI MİRASI                                         MUHTEŞEM A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ Ö ZELLİKLERİ






 Muvakkithane tasarımı mimar Gaspare Fossati’ye aittir.   Bizans döneminde, Ayasofya’nın güneybatı köşesinde   Ortada bir daire halinde sekiz   Ayasofya  Camii  müzeye  dönüştürüldüğünde
 Fossati’lerin  İsviçre’nin  Bellinzona  kentinde  bulunan   zamanı gösteren ve mekanik olarak çalışmak suretiyle   muvakkithânenin içindeki yazı levhaları ile bazıları çok
 arşivlerinde, bu muvakkithânenin “Vakit Odası” kaydı   her saat başını içinden bir kuklanın çıkmasıyla belirten   sütun sıralanır. Bunların üstünde,   değerli olan saatler de dağıtılmıştır. Muvakkithâne
 ile projeleri bulunmaktadır. Bu projeler ile inşa edilmiş   bir saat (horologion) olduğu bilinmektedir. Böyle bir   sekizgen biçimli kasnağında dört   müzenin bürosu haline getirildiği sırada içine mimari
 muvakkithane  binası  ile  karşılaştırıldığında  arada   saatin minyatür resmi, İsmâil b. Rezzâz el-Cezerî’nin   ifadeyi  bozan bazı  bölümler  yapılmıştır.  Süheyl
 farklılıklar olduğu görülmektedir. Cadde cephesindeki   Kitâbü’l-Ḥiyel adlı eserinde yer almaktadır. Ancak bu   pencere bulunan bir kubbe yükselir.   Ünver bir yazısında, Sultan Abdülmecid’in Ayasofya
 pencere  kemerleri  arasındaki  madalyonlar,  kemer   saatin ne zamana kadar kullanıldığı bilinmemektedir.   Kubbe ve etrafındaki dehlizin çatısı   Muvakkithânesi’nde iftar yaptığını kaydeder.
 başlangıcı  hizasındaki  silme,  saçak  kenarında  Ayasofya  Muvakkithânesi,  meydandan  şadırvan
 sıralanan  tomurcuklar,  kubbe  kasnağındaki  saat   avlusuna geçit veren yan kapının hemen iç tarafında   kurşun kaplıdır.  Tümü XIX. yüzyılda inşa edilmiş muvakkithânelerden
 ile yuvarlak pencereler ve kubbenin merkezinde   olup cephesi yaya kaldırımı üstündedir. Kare planlı   Tophane’de Nusretiye Cami, Üsküdar’da Selimiye
 bulunan aydınlık feneri, binada mevcut değildir.   olan bu kâgir yapının cami tarafında bir kapısı vardır.   Cami ve Dolmabahçe’de Bezmialem Valide Sultan
                  Tam ortada, profilli bir mermer ayak üstünde, zamanla
 Muvakkithânenin Fossati’nin çizimine göre daha sade   Diğer üç cephede ise demir parmaklıklı üçer pencere   Cami muvakkithâneleri mimari tasarımları ve süsleme
                  kırılmakla birlikte halen mevcut olan, yekpâre kalın
 biçimde inşa edildiği anlaşılmaktadır.   içeriyi aydınlatır.                programları açısından önemli yapılar olmasına karşın,
                  mermerden yuvarlak bir masa bulunmaktadır.
                                                                             Ayasofya Muvakkithânesi bu yapıların içinde en
                  İç mekânda kubbenin tam alt hizasında yerden
                                                                             gösterişli olanlardan biridir.
                                                                                                     3
                  yükseltilmiş mermer yuvarlak tablanın mekanik
                  saatlerin ayarlarının bozulmaması için gerekli olan
                                                                             3  Eyice, Semavi, “Ayasofya Muvakkithane”, TDV İslâm Ansiklopedisi, 4. Cilt, S.215-216, İstanbul, 1991
                  sarsıntıdan  koruyucu  düz zemini  sağlama amaçlı
                  yapıldığı düşünülmektedir.  2

                  2  Dayıoğlu, Server, “İstanbul’un Muvakkithaneleri”, İstanbul Dergisi, Tarih Vakfı Yayını, İstanbul, 1995

































                  Muvakkithanenin dış cephesi ve şadırvan avlusuna bakan cephesi kesme   Muvakkithanenin iç cephesi ve mermer masa
 Avludan muvakkithaneye bakış  taş olup, türbeler avlusu yönündeki cepheleri geleneksel sıvalı ve boyalıdır.





 360                                                                                                                       361
   354   355   356   357   358   359   360   361   362   363   364