Page 29 - AYASOFYA
P. 29

T ARİHÇE                                                                MUHTEŞEM A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ Ö ZELLİKLERİ






 1204 Nisan ayı başında, Latinlerin Konstantinopolis’e   14. Yüzyıl
 saldırıya geçmelerinin ardından ayın 13’ünde düşen
 kent, üç gün boyunca yağmalanmıştır. Kuşkusuz bu
 talanlardan Ayasofya da nasibini almış, yağma için
 mabede giren büyük kalabalık, pek çok değerli kilise   Ayasofya’nın yaşadığı en son
 eşyasını çalmıştı. Çalınan taşınabilir eserlerle birlikte
 ambo, iconostasis ve bemanın üzerindeki gümüş   yıkım 1346 depreminde olmuş,
 kaplamalar ve diğer değerli taşlar da soyulmuştu.   ana kubbenin güneydoğu kısmı,
 Ayasofya’nın çok değerli altarının paramparça edilip,
 Venedik ya da başka bir Avrupa ülkesine götürülürken,   güneydoğu kemeri ve güneydoğu
 ağırlığından  ötürü  kendisini  taşıyan  gemiyle  birlikte   yarım kubbesi çökmüştür. 1354
 batıp derin sulara gömülmesi de ayrı bir olaydır.
                  yılında tamamlanan bu onarımı
 Şehrin 1261’de tekrar Bizanslılarca geri alınmasından   Astras ve Peralta yürütmüştür.
 sonraki görünümü, harabe halinde ve yarısı terkedilmiş
 bir şehirden ibaretti. İmparator VIII. Michael (hd 1259-
                  İmparatorluğun bu dönem içinde yaşadığı maddi
 1282), Katolik Latinlerce pek çok özelliği değiştirilmiş
                  sıkıntılar  sebebiyle  Moskova Grandükası Symeon
 Ayasofya’ya tekrar eski görünümünü  kazandırmak
                  Ayasofya’nın onarımı için maddi destekte bulunmuş
 için Papaz Rouchas’ı görevlendirmiş ve iç mekân
                  fakat  bu  para  Bizans  İmparatorluğunca  müsadere
 yeniden Ortodoks Bizans anlayışına uygun bir
                  edilerek paralı Türk askerleri için kullanılmıştır.
 dekorasyona kavuşturulmuştur.

 Güneybatı galerisinde, Hz. Meryem, Hz. İsa ve
 Vaftizci Hz. Yahya’nın betimlemelerinden oluşan   Yeniden  örülen  ana  kubbeyle  birlikte  mozaik
 Deisis  mozaik  kompozisyonunu  yer  almaktadır.  Bu   bezemeler de ihya edilmiştir. Doğu pandantifinin
 panonun İmparator VIII. Michael’in (hd 1259-1282)   üzerindeki birleşim yerinden bu onarımın izleri
 1261’de  Konstantinopolis’e  girişi  anısına  bir  şükran   görülebilmektedir.  Güneydoğu  kemerinin  mozaik
 ifadesi olarak yaptırıldığı öne sürülmekle beraber,   dekoru, ana kubbe merkezindeki Pantokrator mozaiği
 eser 11. ya da 12. yüzyıla da tarihlendirilebilmektedir.   ve güneydoğu yönündeki pandantiflerin yüzeyindeki   Renksiz alanda 6. Yüzyılda tamamen çöktükten sonra yeniden
 Mozaik panonun erişilebilir düzeydeki alt kısımları   serafim mozaikleri yeniden bezenirken, bir de ambo   örülmüş olan kubbenin orijinal kısmı, yeşil alanda 10. Yüzyıla çöken
 sonraki dönemlerde tahrip edilmiştir.  yapılmıştır. Deprem sonrası yapılan bu onarımlar   ve tümlenen kısım, mavi alanda 14. Yüzyılda çöken ve tümlenen
                                                                             kısım, turuncu renkle ifadelendirilmiş bölümde ise artık mevcut
                  kapsamında Ayasofya’nın kuzeydoğu, güneydoğu ve
 Ayasofya’nın son Bizans dönemi eklentilerinden   güneybatı cephelerinden tahkim edildiği payandalar,   olmayan uçan payandalar gösterilmiştir.
 kuzeybatı cephesindeki uçan payandalar da yine VIII.   16.  yüzyılda  Mimar Sinan tarafından daha  da
 Michael  dönemine  tarihlendirilmekteyken,  başka   büyütülüp güçlendirilecektir. Gotik özellikleriyle bu
 bir  görüşe  göre  bu  tahkim  elemanları  9.  yüzyıldaki   son büyük Bizans onarımında yapıldığı düşünülen
 onarımlar kapsamında da yapılmıştır. Bunların   ve ana kubbeyi dört yönden desteklemiş uçan
 ortasındaki iki uçan payanda üzerindeki çan kulesi   payandalar,  daha  sonra  Fossati  onarımları  sırasında
 varlığını 18. yüzyıla kadar sürdürmüştür.  Mimar Fossati’nin kurguladığı bir sahne; Aslan Yürekli Rişar’a   (1847-51) yok edilmiştir.
 Ayasofya’da komünyon verilişi





 30                                                                                                                        31
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34