Page 26 - AYASOFYA
P. 26

T ARİHÇE                                                                                                                                                                                            MUHTEŞEM A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ Ö ZELLİKLERİ






             11. Yüzyıl                                                                                                                                   fark edilen bu mermer levhalar, yerlerinde muhafaza        Ayasofya’nın Latin işgaline kadarki pek çok dekoratif
                                                                                                                                                          edilerek replikaları yapılmıştır. Toplamda dokuz adet      unsurunun orijinalliğini koruduğu düşünülebilir.
                                                                                                                                                          olduğu  halde  ancak beş  tanesi  tespit  edilebilmiş
                                                                                                                                                          levhaların replikaları 1961 yılında dış narteksin          Örneğin apsisteki synthronon tıpkı Aya İrini’dekine
             Galeri katlarındaki figüratif mozaik                       III.  Romanos’un   (hd  1028-1034)  hükümdarlığı                                  (eksonarteks) güneybatı kısmına asılmıştır.                benzer şekilde yedi basamaktan oluşmakta ve
                                                                        döneminde iç süslemeleri tamamlanan Ayasofya’nın                                                                                             basamakları gümüş kaplamaydı. Ciborium gümüşten
             panoların yoğunluklu olarak güney                          sütun başlıkları altın ve gümüşle bezenirken, galerinin                           Konsülde, “Babam benden büyüktür.” söyleminden             imal edilmiş ve dört sütunun taşıdığı sekizgen bir
             kanadında yer aldığı söylenebilir.                         güneydoğu kısmındaki duvarına eşi İmparatoriçe Zoe                                kaynaklanan tartışmanın, bu görüşün reddedilişiyle         piramit örtüye sahipti. Ciborium’un altında kilisenin
                                                                        ile betimlendiği ve sonradan dönüşüme uğrayan                                     sona ermesi, bu söylemi savunan din adamlarının            altarı bulunmaktaydı. Bu geniş dikdörtgen masa
                                                                        mozaik pano yapılmıştır.                                                          aforoz edilmesi ve karar metninin söz konusu mermer        şeklindeki altar, altın ve değerli taşlarla bezeli,
                                                                                                                                                          levhalara rölyef olarak işlendiği bilinmektedir. Ancak     basamaklı bir kaide üzerinde yükselen dört altın
                                                                                                                                                          levhalardan eksik olan dördünün türbenin henüz             sütun üzerinde duruyordu. İustinianus tarafından
                                                                                                                                                          fark edilememiş başka bir kısmında kullanılmış ya da       563’te yaptırılan altarın yaklaşık 4.5 m olarak boyunda
             12. Yüzyıl                                                                                                                                   taşınırken kırılabilmiş olması muhtemeldir. Türbedeki      olduğu ve üzerinde altın bir güvercinin asılı durduğu

                                                                                                                                                          mevcut levhaların neden II. Selim’in babası olan           bilinmektedir.
                                                                                                                                                          Kanuni Sultan Süleyman’ın türbesinin yapımında
                                                                                                                                                          kullanıldığı konusu ise gizemini korumaktadır.             Kilise cemaatini ruhban sınıfına ait olan yerden ayıran
             İmparatoriçe Zoe’nin mozaik panosunun                                                                                                                                                                   iconostasis 6 çift gümüş sütundan müteşekkildi ve

             yanında yer alan ve kucağında çocuk                                                                                                                                                                     içinde üç kapı yer almaktaydı. Kutsal kabul edilen
                                                                                                                                                                                                                     bu kapılar zengin kumaşlarla kaplıydı ve içlerinden
             İsa’yı taşıyan Meryem Ana, bağışçı II.                                                                                                       13. Yüzyıl                                                 sadece  ruhban  sınıfı,  imparator  ve  Ayasofya’da
             İoannes Komnenos (hd 1118-1143) ile eşi                                                                                                                                                                 görevli memurlar geçebilirdi. Sütunların taşıdığı
                                                                                                                                                                                                                     arşitrav üzerinde iconostasis’e adını veren ikonalar
             İrene’nin mozaik panosu Ayasofya’da                                                                                                          1204 yılında İstanbul’un maruz                             bulunmaktaydı. Orta kısımda İustinianus ve Theodora

             12. yüzyıla ait bir ilavedir. İmparatorun                                                                                                    kaldığı Latin istilasından kuşkusuz                        isimleri monogram halinde bir haç oluşturacak

             iktidara geldiği 1118 tarihinde yapılan                                                                                                      Ayasofya da nasibini almış ve 57                           şekilde düzenlenmişti. İconostasis’in içinde yaklaşık
                                                                                                                                                                                                                     6.50 metrelik yüksekliğe asılmış porfir çerçeveli
             bu düzenlemeye, dört yıl sonra oğulları                                                                                                      yıl süren Haçlı işgali sona erdikten                       gümüş bir risale bulunmaktaydı.

             Aleksios’un mozaik figürü bitişikteki                                                                                                        sonra eski görkemine bir daha

             duvar nişi yüzeyine işlenerek eklenmiştir.                                                                                                   kavuşamamıştır.


                                                                                                                                                          989’da geçirdiği ve ana kubbesinin batı kısmıyla
                                                                        Dış narteksin güney tarafında asılı bulunan Synod kararlarının replikaları        birlikte  kuzeybatı  yarım  kubbesinin  çöktüğü  ikinci
             İmparator Manuel I. Komnenos (hd 1143- 1180)
             döneminde 2 Mart 1166 tarihinde alınan Synod                                                                                                 yıkıcı depremden Latin işgaline kadar, Ayasofya, 215
             kararları mermer levhalara kazınmış ve Ayasofya’nın        Süleyman’ın (hd 1520-1566) türbesinin yapımında                                   yıllık süreç boyunca çok ciddi bir deprem görmemiştir.
             girişine  konulmuştur.  Nartekste  yer  aldığı  belirtilen                                                                                   Bir kilise olarak litürjik öğelerin iç mekânın doğu
                                                                        kullanılmıştır. 1960 yılında Kanuni Sultan Süleyman
             bu levhalar II. Selim döneminde (hd 1566-1574), 1567                                                                                         kısmında  yoğunlaşmış  olduğu  göz  önüne  alınırsa,
                                                                        türbesinin onarımı sırasında, ön yüzleri görülmeyecek
             yılında  yerlerinden  alınıp  babası  Kanuni  Sultan
                                                                        şekilde türbenin saçaklarında kullanılmış oldukları





             28                                                                                                                                                                                                                                                    29
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31