Page 307 - AYASOFYA
P. 307

A Y ASOFY A ’NIN OSMANLI MİRASI                                         MUHTEŞEM A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ Ö ZELLİKLERİ






 Dışta yer alan çift kanatlı ahşap kapıdan sonra   bir çerçeve belirginleştirilerek tasarım bütünlüğü   Duvardaki bezemelerde ise giriş kapısı üzerinde
 içteki  demir  kapı  ile  içeri  girilir.  Kapının  her  iki   sürdürülmeye çalışılmıştır. Türbenin iç kısmında yer   kurdele ile bağlanmış zeytin dalı, girişin iki yanındaki
 yanında dıştaki ahşap kapı ile aynı geçmeli işçiliğe   alan  pencere camlarının büyük  kısmı  16. yüzyıl şişe   dolaplar üzerinde S ler çizen çiçek buketleri yer
 sahip ahşap kapaklı dolaplar yer alır. Ayrıca girişte   tabanı tipli el yapımı özgün camlardır.   almıştır.  Girişin  tam  karşısındaki  güney  duvarın  sağ
 solda kalan ve dışta III. Murad Türbesi’nin duvarları   penceresi üzerinde sepet içinde çiçekler ve güllerden
 tarafından kapanmış olan  pencerede rozet  biçimli   Şehzadeler Türbesi içinde herhangi bir tezyinat,   oluşan bir düzenleme görülür. Girişin doğu solundaki
 metal tutamaklar yer almıştır.   çini, renkli kalem işi ve hat sanatına ait bir örneğe   duvarında iki dolap arasındaki alanda dilimli ve
 rastlanılmamaktadır. 2005 yılı restorasyon çalışmaları   kıvrımlı perde biçimli mihrap taklidi dekorasyon yer
 İç mekânda girişin sol ve sağında yer alan cepheler   sırasında, geç devire ait siyah beyaz kalem işleri   alır.
 birbirinin aynıdır. Söz konusu cephelerin üst kısmında   bulunan duvarların kubbe eteğinde ve taşıyıcı
 tam ortada yine dikdörtgen bir çerçeve içine alınmış   kemerlerin üstünde yapılan araştırmalar sonucunda
 ve diğer pencereye nazaran daha uzun olan sivri   klasik üslup bezeme izlerine  rastlanmıştır. Kubbe
 kemerli tek bir pencere yer almıştır. Pencerelerin iki   eteğinde yeşil renkli Rumi tepelikli bitkisel bezeme
 yanındaki alanlar dikdörtgen çift silmeli panolarla   yapının daha önce siyah beyaz yerine renkli bir
 hareketlendirilmiştir. Her iki duvarda alt seviyede   tezyinat  içerdiğini  göstermiştir.  Ayrıca  taşıyıcı
 pencere açılmamış olup bu kısımlardaki duvar   kemerler üzerinde mermer taklidi yeşilimsi gri beyaz
 yüzeylerine ikişer adet  kabartma silmeli  dikdörtgen   bezeme ile pandantif aralarında malakari işçilik 16
 sağır panolar yerleştirilmiştir.  yy.a tarihlenebilmektedir. Restorasyon çalışmaları
 ile 19. Yüzyıl ampir  üslubundaki siyah  renkli bitkisel
 Dış cephede olduğu gibi içerde III. Murad türbesi ile   motifler, sepette çiçekler, kurdele ve kumaş kıvrımlı
 bitişmiş olan  doğu duvarındaki pencerelerden  bir   desenlerden bir dilim bırakılmış olup, daha alttaki   Şehzadeler Türbesi’nde sandukalar  Makaralı basık kemer ve giriş kapısı
 tanesi kapatılmıştır. Doldurulan pencere sivri kemerli   özgün kalemişleri ortaya çıkartılmıştır.

                  Türbeye girişi sağlayan ahşap                              Kapı üç pano halinde hazırlanmıştır. Dıştan itibaren
                                                                             içe doğru iç içe geçerek küçülen çıtaların oluşturduğu
                  kapı ceviz ağacından                                       dikdörtgenlerden   oluşmaktadır.  Ekrem   Hakkı

                                                                             Ayverdi, bu üsluba sahip kapıları, Fatih devri çubuklu
                  yapılmıştır.                                               kapıları olarak nitelendirir. Afyon’da Gedik Ahmet

                                                                             Paşa Camii’nin pencere tablalarının, Topkapı Sarayı
                                                                             İmrahur Odası ve Fâtih Köşkü kapılarının, Bursa
                                                                             Şehzade Mustafay›ı Atîk - Cem Sultan Türbesi pencere
                                                                             kapaklarının  çubuklu  olarak  isimlendirilen  cinsten
                                                                             olduğunu söylemektedir . Şehzadeler Türbesi’nin giriş
                                                                                                   1
                                                                             kapısı ve aynı üsluptaki dolap kapakları Fatih Devri’ne
                                                                             ait bir eserden devşirme olabileceği gibi, Fatih Devri
                                                                             üslubunun takipçisi bir ustalık ürünü de olabilir.



                                                                             1   Ayverdi, Ekrem Hakkı, “Osmanlı Mimarisinde Fatih Devri”, s.256, 321-322, 342, 440, 1953, İstanbul

 Şehzadeler Türbesi’nde kubbe  Giriş kapısından çıta detayı





 308                                                                                                                      309
   302   303   304   305   306   307   308   309   310   311   312