Page 425 - AYASOFYA
P. 425

II. MEŞRU TİY ET DÖNEMİNDE A Y ASOFY A                                  MUHTEŞEM A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ Ö ZELLİKLERİ






 23 Temmuz 1908’de ilan edilen II. Meşrutiyet, hukuki   Ayasofya İçı ̇n Hazırlanan Raporlar
 olarak Osmanlı İmparatorluğu’nun yıkılışı ile sona
 erse de fiili olarak 1914 yılında I. Dünya Savaşı’nın
 başlaması ile kesintiye uğrar. Osmanlı tarihinin siyasi
 anlamda en karmaşık dönemlerinden biri olan II.
 Meşrutiyet, yeni fikir hareketlerinin ortaya çıktığı
 bir zemin oluşturur. Kısa süreli hükumetlerin iç ve
 dış meselelerle mücadeleleri arasında kısıtlı bütçe
 imkanlarıyla  yaptıkları  inşa  ve  tamiratların  boyutu
 konusunda yeterli çalışmalar yapıla bilmiş değildir. 1


 1   Bu konuda şu çalışmaya bakıla bilir: Nesrin Kamberoğlu, “II. Meşrutiyet Dönemi İstanbul’da İmar
 Faaliyetleri (1908-1914)”, History Studies, Volume 11, Issue 1, 2019, s.155-177.





 Sultan Abdülmecid döneminde

 Fossati kardeşler eliyle detaylı bir

 onarımdan geçen Ayasofya, 1894   Fossati albümünden Ayasofya Cami iç mekânı
 2
 depreminde hasar alan yüzlerce yapı
 içerisinde yer alır.  ilgili büyük çaplı bir onarıma girişilemez. Bunda
 deprem sonrası çok sayıda binaya büyük miktarda
 harcamalar yapılmış olmasının etkisi olduğu söylene
 2  Fossati kardeşlerin  Ayasofyada yaptıkları tamirat  statik müdahaleler yanında yeni eklentiler de   bilir. 1894 depreminin Ayasofya’da bıraktığı tahribatın   Ayasofya’da üst galeride Deisis kompozisyonu
 içermektedir. Sedat Akdoğmuş, “Fossati Kardeşlerin Ayasofya Onarımları: Onarım mı, Tasarım mı?”,
 Uluslararası Ayasofya Sempozyumu (24-25 Eylül 2020), İstanbul 2020, s.157.  giderilmesi ve eserin detaylı bir araştırma sonucu
 restorasyonu düşüncesi II. Meşrutiyet döneminde
                                                                                                                   5
 yeniden gündeme gelir. Bu konuda harekete   II. Meşrutiyet döneminde Ayasofya’nın geniş   ancak diğer isimler karanlıkta kalmıştır.  Osmanlı
 geçilmesini sağlayan en önemli etkenlerden biri de   çaplı bir tamirata tabi tutulması ve 1894 depremi   Arşivi  katalogları  içerisinde  Marangoni’nin  raporunun
 Yapıya ilişkin Mimar D’Aronco hazırladığı raporda;   Ayasofya ile ilgili yurt dışında çıkan haberler olur.    hasarlarının giderilmesi amacıyla 1910 yılı içerisinde   tercümesi ile Jackson’ın raporunun özetine ulaşma
 Ayasofya’nın gerektiği kadar sağlam bir yapı olmadığı,   Abidenin ihmal edildiği ve esaslı bir onarıma tabi   Evkaf  Nezareti  tarafından  başlatılan  çalışmada   imkânı elde ettik. Evkaf Nezareti özellikle Marangoni’nin
 ana kubbe formunun zaman içinde fazlasıyla   tutulmadığı için yakın bir gelecekte yıkılabileceği   alanında tanınmış mimar ve mühendislerce yapının   raporu ve teklifleri üzerinde yoğunlaşmış ve bu çalışmayı
 değiştirildiği, cephe duvarlarındaki oturmalardan ve   gazetelerde  yazılır. 4  Sultan  Mehmed  Reşad’ın  durumunu belgeleyen raporlar hazırlatılmıştır.   hayata geçirmeyi düşünmüştür. Bu nedenle Marangoni
 ön taraftaki desteklerin baskısından dolayı caminin   saltanatının ilk yıllarında yaşanılan bu hadiseler Evkaf   Başta İtalyan Luigi Marangoni olmak üzere İngiliz   raporunun ilk kez bilim camiasıyla paylaşılması Ayasofya
 girişindeki yârim kubbenin çatladığını ifade eder.    Nezareti’nin Ayasofya’yı gündemine almasına sebep   Jackson, Fransız Prost, İsviçreli Proupper, Alman   literatürü açısından son derece önemlidir.
 3
 D’Aronco’nun hazırlamış olduğu rapor ciddi uyarılar   olur.  Gurlitt ve Hoffman’dan Ayasofya üzerine çalışma
 içerse de II. Abdülhamid döneminde Ayasofya ile      yapmaları istenir. Erdem Yücel, Marangoni ve   5   Erdem Yücel’in konuya ilişkin çalışmasında Marangoni’nin Ayasofya raporu yer almamaktadır. Yalnızca bir
                  Prost’un raporlarına ilişkin Vakıflar Arşivi’nden         bilim heyeti oluşturmak için verdiği bilgiler vardır. Bu çalışmada Henri Prost’un raporu olma ihtimali olan
                                                                            bir metne de yer verilmiştir. Erdem Yücel, “Ayasofya Onarımları ve Vakıf Arşivinde Bulunan Bazı Belgeler”,
                  elde ettiği bilgilerle birtakım bilgiler yayınlamış       Vakıflar Dergisi, S.X, Ankara 2006, s.222-223.
 3   Hasan Fırat Diker, Belgeler Işığında Ayasofya’nın Geçirdiği Onarımlar, Mimar Sinan Güzel Sanatlar   4   Erdem Yücel, “Ayasofya Onarımları ve Vakıf Arşivinde Bulunan Bazı Belgeler”, Vakıflar Dergisi, S.X,
 Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Doktora Tezi, İstanbul 2010. S.97.  Ankara 2006, s.222.




 426                                                                                                                      427
   420   421   422   423   424   425   426   427   428   429   430