Page 427 - AYASOFYA
P. 427

II. MEŞRU TİY ET DÖNEMİNDE A Y ASOFY A                                  MUHTEŞEM A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ Ö ZELLİKLERİ






 Luigi Marangoni’nin  Mabedin XV. asrın ortalarına doğru Hristiyanlık’tan   aracılığı ile bütün binanın tezyinatına ilişkin bir kanaat
                                                                          oluşturmak mümkün olacaktır. Yapılacak olan bu çalışma
                  İslamiyet’e intikali büyük mabedin 532’den 537’ye
 Raporu           kadar Trallesli Antheius ve Miletli Isidores’in inşa ettiği   Bizans mimarisi hakkındaki bilgilerimizin artmasına
                  yapının asli unsurlarının değişimine yol açmıştır.      sebep olacaktır. Köprü veya iskele bulunmadığı için çok
                  Mabedin kubbesi, kemerleri ve hücrelerindeki            yakından inceleyemesem de tecrübelerime dayanarak
                  mozaiklerin  büyük  kısmı  İslam  sanatına  boyun       şunu söyleye bilirim; mozaiklerde harabiyet alametleri
 Luigi  Marangoni  (1872-1950)  temel  eğitimini  eğmiştir. Dini değişiklik sonucu kubbenin mozaikleri   gördüm, derhal tamire ihtiyacı vardır. Ne ben ne de diğer
 Venedik’teki Foscarini Lisesi’nde tamamladıktan   ile duvarların mermer aksamı bir sıva ile kapatılmış,   bir mimar bu mozaik tabakasının düşmesinden dolayı bir
 sonra Padova Uygulamalı Mühendislik Kraliyet   kısmen açık bırakılmış alanlar da bir kireç tabakası   mesuliyet kabul edemeyiz.
 Okulu’ndan inşaat mühendisi olarak mezun olur. 14   ile örtülmüştür. Hristiyan mabedine has ayırt edici
 Temmuz 1902’de San Marco Bazilikası’nın çan kulesi   özellikler  bu tabaka  altında hala  gizlidir.  Bizans   Bölmelerin mermer tezyinatında mühim bir kısım
 çökünce yardımcı mühendis unvanıyla restorasyon   kiliselerinde İncil’deki olayları tasvir eden bu   mahvolmuş, yerlerine nakışlı sıvalar yapılmıştır. Bu
 ekibinde yer alır. Roma’daki Palazzo Venezia’ya ait   mozaikler özel bir düzenleme ile yapılmışlardır.   nedenle hala korunabilmiş kısımlar bir kat daha değerli
 merdivenlerin  ve  Venedik’teki  Evanjelik  Kilisesi’nin   Kerpiç tabakaları altında kalan mozaik parçalarının   durumdadır.  Şimdiden  iyi  bir  inceleme  yapılıp  gerekli
 inşasında da görev alır. Çağdaşları tarafından, anıt                     müdahalelerde bulunulmalıdır.
 yapıların restorasyonu hususunda büyük bir usta
 olarak kabul edilen Marangoni, mozaiklerin orijinal
 konumunu değiştirmeden, arkalarındaki duvarla
 birlikte restore etme yöntemini geliştirir ve bu yöntem
 ‘Marangoni Metodu’ olarak literatüre geçer. 6


 1910 yılı içerisinde Ayasofya’nın onarımı gündeme
 geldiğinde  bu  alanda  İtalyan  mimar  ve
 mühendislerinin birikiminden de yararlanılmak
 istenir. İtalya Hariciye Nezareti ile yapılan yazışmalar
 sonucunda 18 Ağustos 1910’da Osmanlı Devleti’ne
 Bizans  sanatında  uzman  Luigi  Marangoni
 önerilir.  Roma Büyükelçiliği vasıtasıyla kendisiyle
 7
 yapılan görüşmede Eylül ayı başlarında İstanbul’a   İstanbul’da bu defa vuku bulan ikametim esnasında
 gelebileceğini  belirtir. 8  İstanbul’a  geldiğinde  Ayasofya’yı defalarca ziyaret ettim ve korunması için
 Tarabya İtalyan Sefareti’nde kalan Marangoni’ye   hükumete sunacağım teklifleri hazırladım. Orta çağın
 yol harcamaları haricinde günlük elli frank ödeme   ve özellikle Bizans devri abideleri hakkında tezyinat
 yapılır.  26 Ekim 1910’da tamamlanan raporunda   ile statiğe ilişkin konular ayrı değerlendirilmelidir.
 9
 Marangoni Ayasofya ile ilgili şu bilgileri vermektedir :
 10
 Tezyini  kısımlar  çeşitli  dönemlerde  insanların
 6   Alessandra Capanna, “Marangoni, Luigi”, Dizionario Biografico degli Italiani, Istituto dell’Enciclopedia   müdahaleleriyle harap olurlar. Binaların unsurları
 Italiana, C: LXIX, Roma 2007, s. 426-28.
 zaman içinde kaçınılmaz bir şekilde doğal sebeplerle
 7   BOA. MV. 143-20.
 tahrip olurlar. Ayasofya’nın tezyinatında görülen
 8   BOA.HR.İD. 1592/16.
 müdahaleler  ve zararlar çoğunlukla  dini ve  siyasi
 9   BOA.HR.İD. 1592/20.
 olaylara dayanmaktadır.
 10   BOA.HR.İD. 1592/21.  Ayasofya’da Üst Galeri’de Deesis Mozaiği




 428                                                                                                                      429
   422   423   424   425   426   427   428   429   430   431   432