Page 426 - AYASOFYA
P. 426

II. MEŞRU TİY ET DÖNEMİNDE A Y ASOFY A                                                                                                                                                              MUHTEŞEM A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ Ö ZELLİKLERİ






             Luigi Marangoni’nin                                                                                                                          Mabedin XV. asrın ortalarına doğru Hristiyanlık’tan     aracılığı ile bütün binanın tezyinatına ilişkin bir kanaat
                                                                                                                                                                                                                  oluşturmak mümkün olacaktır. Yapılacak olan bu çalışma
                                                                                                                                                          İslamiyet’e intikali büyük mabedin 532’den 537’ye
             Raporu                                                                                                                                       kadar Trallesli Antheius ve Miletli Isidores’in inşa ettiği   Bizans mimarisi hakkındaki bilgilerimizin artmasına
                                                                                                                                                          yapının asli unsurlarının değişimine yol açmıştır.      sebep olacaktır. Köprü veya iskele bulunmadığı için çok
                                                                                                                                                          Mabedin kubbesi, kemerleri ve hücrelerindeki            yakından inceleyemesem de tecrübelerime dayanarak
                                                                                                                                                          mozaiklerin  büyük  kısmı  İslam  sanatına  boyun       şunu söyleye bilirim; mozaiklerde harabiyet alametleri
             Luigi  Marangoni    (1872-1950)  temel  eğitimini                                                                                            eğmiştir. Dini değişiklik sonucu kubbenin mozaikleri    gördüm, derhal tamire ihtiyacı vardır. Ne ben ne de diğer
             Venedik’teki Foscarini Lisesi’nde tamamladıktan                                                                                              ile duvarların mermer aksamı bir sıva ile kapatılmış,   bir mimar bu mozaik tabakasının düşmesinden dolayı bir
             sonra Padova Uygulamalı Mühendislik Kraliyet                                                                                                 kısmen açık bırakılmış alanlar da bir kireç tabakası    mesuliyet kabul edemeyiz.
             Okulu’ndan inşaat mühendisi olarak mezun olur. 14                                                                                            ile örtülmüştür. Hristiyan mabedine has ayırt edici
             Temmuz 1902’de San Marco Bazilikası’nın çan kulesi                                                                                           özellikler  bu tabaka  altında hala  gizlidir.  Bizans   Bölmelerin mermer tezyinatında mühim bir kısım
             çökünce yardımcı mühendis unvanıyla restorasyon                                                                                              kiliselerinde İncil’deki olayları tasvir eden bu        mahvolmuş, yerlerine nakışlı sıvalar yapılmıştır. Bu
             ekibinde yer alır. Roma’daki Palazzo Venezia’ya ait                                                                                          mozaikler özel bir düzenleme ile yapılmışlardır.        nedenle hala korunabilmiş kısımlar bir kat daha değerli
             merdivenlerin  ve  Venedik’teki  Evanjelik  Kilisesi’nin                                                                                     Kerpiç tabakaları altında kalan mozaik parçalarının     durumdadır.  Şimdiden  iyi  bir  inceleme  yapılıp  gerekli
             inşasında da görev alır. Çağdaşları tarafından, anıt                                                                                                                                                 müdahalelerde bulunulmalıdır.
             yapıların restorasyonu hususunda büyük bir usta
             olarak kabul edilen Marangoni, mozaiklerin orijinal
             konumunu değiştirmeden, arkalarındaki duvarla
             birlikte restore etme yöntemini geliştirir ve bu yöntem
             ‘Marangoni Metodu’ olarak literatüre geçer. 6


             1910 yılı içerisinde Ayasofya’nın onarımı gündeme
             geldiğinde   bu    alanda   İtalyan  mimar    ve
             mühendislerinin birikiminden de yararlanılmak
             istenir. İtalya Hariciye Nezareti ile yapılan yazışmalar
             sonucunda 18 Ağustos 1910’da Osmanlı Devleti’ne
             Bizans   sanatında   uzman     Luigi  Marangoni
             önerilir.  Roma Büyükelçiliği vasıtasıyla kendisiyle
                    7
             yapılan görüşmede Eylül ayı başlarında İstanbul’a          İstanbul’da bu defa vuku bulan ikametim esnasında
             gelebileceğini  belirtir. 8  İstanbul’a  geldiğinde        Ayasofya’yı defalarca ziyaret ettim ve korunması için
             Tarabya İtalyan Sefareti’nde kalan Marangoni’ye            hükumete sunacağım teklifleri hazırladım. Orta çağın
             yol harcamaları haricinde günlük elli frank ödeme          ve özellikle Bizans devri abideleri hakkında tezyinat
             yapılır.  26 Ekim 1910’da tamamlanan raporunda             ile statiğe ilişkin konular ayrı değerlendirilmelidir.
                   9
             Marangoni Ayasofya ile ilgili şu bilgileri vermektedir :
                                                            10
                                                                        Tezyini  kısımlar  çeşitli  dönemlerde  insanların
             6   Alessandra Capanna, “Marangoni, Luigi”, Dizionario Biografico degli Italiani, Istituto dell’Enciclopedia   müdahaleleriyle harap olurlar. Binaların unsurları
               Italiana, C: LXIX, Roma 2007, s. 426-28.
                                                                        zaman içinde kaçınılmaz bir şekilde doğal sebeplerle
             7   BOA. MV. 143-20.
                                                                        tahrip olurlar. Ayasofya’nın tezyinatında görülen
             8   BOA.HR.İD. 1592/16.
                                                                        müdahaleler  ve zararlar çoğunlukla  dini ve  siyasi
             9   BOA.HR.İD. 1592/20.
                                                                        olaylara dayanmaktadır.
             10   BOA.HR.İD. 1592/21.                                                                                                                     Ayasofya’da Üst Galeri’de Deesis Mozaiği




             428                                                                                                                                                                                                                                                  429
   421   422   423   424   425   426   427   428   429   430   431