Page 110 - AYASOFYA
P. 110
A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ BEZEMELERİ MUHTEŞEM A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ Ö ZELLİKLERİ
Bizans sanatında başka hiçbir vesileyle İmparatorun hale ile betimlenmiş oluşu olumsuz
rastlamadığımız bir kompozisyon olması da soru izlenimleri daha da ortadan kaldırıyor. Burada
işaretlerimizi arttırıyor ve diğer yanda birçok İmparator neredeyse aziz mertebesinde yansıtılmış.
araştırmacının dile getirdiği gibi Leo olayını Tüm bu değerlendirmelerin ardından bu mozaiği tek
konu seçerek de olsa imparatorları öven ve İsa’ya başına, bağımsız incelemekten vazgeçerek, çıkışta
bağlılıklarını dile getirerek yücelten bir genel içerik görülen ve aslen imparatorluk güzergahının giriş
taşıyor olması daha anlamlı görünüyor. Yapay bir noktasına işaret eden narteks kapısında Ioustinianos
tevazu gösterisi izlenimi yüksek. Eninde sonunda bir ve Konstantinos’un saygıyla hafifçe eğilerek geçmişin
imparatorun Hz. İsa huzurunda diz çökerek itibarının ana etapları olan kentin ve kilisenin kurulmasını
azaldığını düşünmeye olanak yok. anmakla başlattıkları silsile daha sonra “ana kapıda,
ana mekâna girerken İmparator’un simgesel olarak
Ayrıca imparator, betimlenişindeki şıklık ve görkemle, İsa’nın önünde diz çökmesiyle, en kutsal mekâna
imajından pek bir şey yitirmiş gibi görünmüyor. girişte zirveye ulaşıyor” diye yorumlamak en yalın
Muhtemelen 10. yüzyılda Bizanslı bir ziyaretçi, kapıda ve hikâyesiz yaklaşım gibi görünüyor. Yani geçmişin
tüm şatafatı içinde İsa’ya gönülden iman etmiş bu imparatorları saygıyla emanetlerini teslim ediyor ve
imparator betimlemesini gördüğünde olumsuz bir ardından da bugünün imparatoru tevazu ile İsa’yı
izlenim edinmezdi. selamlıyor. 14
Sunu mozaiğinden detay, imparator Konstantinos, Meryem ve çocuk İsa’ya İstanbul kentini sunuyor
Genel çerçeve kısmen çizilmiş olsa bile VI. Leo aynı Narteksin kuzey ucundaki rampaya doğru ilerleyip
kardeşi Aleksandros gibi suretinin bulunduğu mozaik zorlu bir tırmanıştan sonra bu üst kata ulaşabiliyoruz.
pano ile zihinleri yormaya uzun süre devam edecek Rampanın ardından bütün batı galerisini yürüyor ve
gibi görünüyor. güney galerisine ulaşıyoruz. Burada dikkatimizi daha
önce değindiğimiz mermer kapı çekiyor (FOTO REF).
Kardeşi Aleksandros’un mozaiği deyince, artık farklı Kapıdan sonra birkaç adım atınca sağ tarafta geri
bir köşeden söz ediyor oluyoruz. Asıl çok sayıda dönerek batıya doğru bakıldığında görülebilen Deisis
imparator mozaiklerinin (ve sadece imparatorlarla sahnesi var. Muhtemelen tüm Bizans resim sanatının
sınırlı değil) bulunduğu yer, yapının “galerileri” diye en iyi tanınan eseri söz konusu.
Güneybatı girişindeki sunu mozaiği tanımladığımız üst katı.
112 113