Page 139 - AYASOFYA
P. 139

A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ BEZEMELERİ                                      MUHTEŞEM A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ Ö ZELLİKLERİ






                  Bir diğerine ise Nikeforos Gregoras’ın anlatısında
                  rastlıyoruz. Bize 1346’da Ayasofya kubbesinin son
                  defa bir kısmının çöküşü ve tamir edilişinin ardından
                  kubbeye yaptırılan Hz. İsa mozaiğini anlatıyor, onu
                  “Tanrının  Bilgeliği”  yani  “Kurtarıcı  İsa”  imgesi  olarak
                  tanımlıyor. Kendine göre bazı tutarsız ölçüler de
                  veriyor. Buna göre İsa imgesinin çapı 11 metre civarında
                  olmalı.  Böylesi bir mozaik sıklıkla anlatılıyor. Efsaneye
                        33
                  varır  şekilde dile  getiriliyor. Hatta  fotomontajlarla
                  olası restitüsyonları yayınlanıyor. Bu denli ölçüsüz
 Şu ana kadarkiler, görebildiğimiz   bir mozaiğin güzel sonuç verip vermeme olasılığı

 mozaikler. Aslında Ayasofya’da çok   hep ikinci planda kalıyor. Diğer yandan şu ana kadar
                  yapılan incelemelerde böyle bir mozaiğin kalıntılarına
 daha fazlası vardı; biliyoruz.  bile rastlanmadığı belirtiliyor.


                  Ayasofya’nın bezemeleri kuşkusuz bunlarla sınırlı
 Ancak zaten var olanlar o kadar   kalmadı, kalmıyor. Osmanlı döneminde yapılan her
                  ekleme ve her düzenleme de büyük bir estetik uyum
 benzersiz ki kalanları daha iyi   içerisinde Ayasofya’nın güzelliğine katkıda bulunuyor.
                  Bütün bunları keşfetmeye Ayasofya’nın Osmanlı
 anlamak için çabalamaya devam   Dönemi Mirası başlığı altında devam edeceğiz.  Fossati eseri Hünkâr mahfili

 edersek gidenlerin ardından

 üzülecek zamanımız kalmayabilir.






 Yine de kaybolanları düşünecek olursak aklımıza
 Novgorodlu Antoniy gelebilir: 1200 yılında, tam da
 IV. Haçlı Seferi’nden birkaç sene önce dinî amaçlarla   1.    Barsanti, C. (2009) s. 90.  12.   Underwood, P. A. (1966) s. 172.  23.   Kazdan, A. (1991). Akakia, s. 42.
 İstanbul’a gelmiş ve Ayasofya’da, alt katta, bize   2.    Guiglia, A. (2009), s. 88.  13.   Yuhanna 20:19 ve 8:12.  24.   Underwood, P. A. (1960) s. 214.
 bugün bilmediğimiz aziz sahneleri, İsa’nın vaftiz   3.    Plinus, XIII, 53.  14.   Walker, A. (2019) s. 287.  25.   Constantine Porphyrogennetos (2017) I 37.
 edilişi ve bununla ilgili bir dizi sahne daha, ayrıca da   4.    Eski Ahit, Krallar 1, 5.  15.   Vasiliev, A. A. (1943) s. 382.  26.   Teteriatnikov, N. B. (2012) s. 62.
 değerli taşlarla ve incilerle yapılmış bir İsa portresi   5.    Borrelli, L. V. (1986), s. 394.  16.   Pollick, B. A. (2012) s. 26.  27.   Underwood, P. A. (1960) s. 194.
 gördüğünü belirtiyor. Üst katta ise İstanbul’da o güne   6.    Sheppard, C. D. (1965) s. 238.  17.    Franses, R. (2018) s. 29.  28.   Mango, C. A. (1986) s. 190.
 kadar hüküm sürmüş tüm patrikler ve İmparatorların   7.    Barsanti, C., & Guidobaldi, A. G. (2014) s. 276.   18.   Kiss, E. (2019) s. 261-262.  29.   Oikonomides, N. (1985) s. 113.
 yer aldığını anlatıyor. Bir kısmı abartı da olsa   8.    Russo, E. (2011) s. 101.  19.   Teteriatnikov, N. B. (1996) s. 62.  30.   Brent, A. (2007) s. 2.
 bugünkü dağınık birkaç sahneden çok daha fazlasını   9.    Kelly, K. A. (1987), s. 178.  20.   Franses, R. (2018) s. 30.  31.   Ringrose, K. K. (2004) s. 118.
 gördüğüne şüphe yok.  10.   Cutler, A. (2001) s. 559.  21.   Whittemore, T. (1942) s. 8.  32.   Mango, C. A. ve Hawkins, E. J. W. (1972) s. 6.
                  11.    Ousterhout, R. (2019) s. 207.  22.   Taddei, A. (2015) s. 245.    33.   Mango, C. A. (1986) s. 249.





 140                                                                                                                       141
   134   135   136   137   138   139   140   141   142   143   144