Page 142 - AYASOFYA
P. 142

MUHTEŞEM  A Y ASOFY A ’NIN  DOĞAL  T AŞL ARI                                                                                                                                                        MUHTEŞEM A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ Ö ZELLİKLERİ






             Giriş                                                      nitelikteki doğal taşın yaygın bir biçimde kullanıldığı
                                                                        önemli bir mimari yapıttır. Yapıda kullanılan doğal
                                                                        taşların tasviri ve mimari kimliğe kattığı önemlerini
             Mimari bir yapının anlamını ortaya çıkaran başlıca         yansıtmak   amacıyla   antik  dönemde,    önemli
             unsurlar;  o  yapıyı  oluşturan  mimari  elemanlar  ve  o   yazarlarca (Prokopios, Mabeyinci Pavlos gibi); şiirsel
             elemanların bir arada yapıda nasıl kullanıldığıdır.        nitelikte manzum eserler yazılmasına rağmen, yapının
             Yapının mimari kimliğini ise çağa bağlı üsluplar, işlevi   sadece doğal taşları ile ilgili günümüzde mevcut
             ve mimari elemanlarında kullanılan yapı malzemeleri        “kapsamlı” bir yazılı eser bulunmamaktadır. Bu eksiğin
             oluşturmaktadır.   Bu  bağlamda  Ayasofya,  Bizans         giderilmesi amacıyla, çalışma kapsamında; yapıda
                            1
             mimari üslubuna sahip, zaman içerisinde kilise, cami       kullanılan doğal taşların türleri, kökenleri ve kullanım
             ve müze işlevleri üslenen ve esas yapı malzemesi           yerleri, yerinde yapılan gözlemler, incelemeler ve
             olarak doğal taş ile pişmiş kil toprağın (tuğla) yoğun     literatür araştırmaları ışığında tespit edilerek, bu kitap
             olarak kullanıldığı önemli anıtsal niteliğe sahip bir      bölümünde verilmeye çalışılmıştır.
             mimari eserdir.

             Geleneksel bir yapı malzemesi türü                         İkı ̇ncı ̇ Ayasofya Yapısının

             olan doğal taşlar; bilimsel açıdan                         Kalıntılarındakı ̇ Doğal Taşlar

             doğanın  kendi  uzun  ve  karmaşık
             hikâyesini yazdığı en güvenilir belge,                     1935 yılında, günümüzdeki yapının batı avlusunda

             teknik açıdan ise en dayanıklı doğal                       (müze dönemindeki giriş kısmında), Alman Arkeoloji
                                                                        Enstitüsü’nden arkeolog A. M. Schneider tarafından
             malzemedir.                                                yürütülen kazılarda, İkinci Ayasofya’ya (imparator II.
                                                                        Theodosius dönemi; MS 415) ait doğal taştan oluşan
                                                                        birçok kalıntı bulunmuştur. Günümüzde, Ayasofya’nın
             Bu nedenle doğal taşlar, insanlık tarihinin, kültürel
                                                                        ana  girişinin  yanında,  bahçenin  kuzeybatı  kenarında
             çeşitliliğin  ve  mimari  yapıların  tarihi  kimliğinin                                                                                      Günümüzdeki Ayasofya’nın bahçesinde bulunan II. Ayasofya’ya ait doğal taştan kalıntılar.
                                                                        görülebilen bu kalıntılar başlıca; portik kalıntılarını
             günümüze aktarılmasında önemli bir rol üstlenmiştir.
                                                                        oluşturan; friz, arşitrav ve korniş parçaları, merdiven
             Ömürleri uzun olsun diye, değerli olan her şey taşa
                                                                        basamakları, sütunlar, sütun başlık ve kaideleri, kapı
             işlenmiş, kutsanan imgeler taşta can bulmuştur.                                                                                              pudingi, Çanakkale-Kestanbol graniti (Granito Violetto)   büyük ve kendisinden önce gelen imparatorların
                                                         2
                                                                        söve ve lentoları ile bazıları kabartmalarla (Erken
                                                                        Hıristiyan ikonografisinde on iki havariyi temsil eden                            ve Yunanistan’ın Teselya serpantin breşi (Verde Antico)   yaptırdıklarından çok daha görkemli bir yapı inşa
             Mimarlık tarihinin başyapıtı olarak tanımlanan
                                                                        kuzu figürleri) işlenmiş mermer bloklardır.  Bu mimari                            türünde doğal taşlar kullanılmıştır. Ayrıca kazılar, İkinci   ettirmeye karar vermiştir. İnşaatında yaklaşık; 1000
                                                                                                              3
             günümüzdeki Ayasofya, olağanüstü duvar ve tavan
                                                                        yapı elemanlarından oluşan kalıntılarda başlıca;                                  Ayasofya’nın zemininin, Üçüncü yani günümüzdeki           usta ve 10.000 amelenin çalıştığı söylenen Üçüncü
             mozaik süslemelerinin yanı sıra, gerek kilise, gerekse
                                                                        Marmara Adası (Prokonnesos) mermeri, Hereke                                       Ayasofya’nın zemin kotundan yaklaşık iki metre daha       Ayasofya’nın yapım çalışmasına MS 23 Aralık
             camii  döneminde farklı tür ve  kökende, zengin
                                                                                                                                                          aşağı bir düzeyde bulunduğunu ortaya koymuştur.           532’de başlanmış, 27 Aralık 537’de tamamlanmış ve
                                                                                                                                                                                                                    günümüzdeki görünen halini almıştır. ,
                                                                                                                                                                                                                                                      4 5
             1  Elif  Atıcı  ve  Mehmet  İnceoğlu,  “Ayasofya’nın  Mimarlık  Bağlamında  Okunabilirliği,”  Uluslararası   3  Claudia Barsanti and Alessandra Guiglia, The Sculptures of the Ayasofya Müzesi in Istanbul: A Short   İkinci Ayasofya’nın, MS 532 yılındaki “Nika İsyanı”
               Toplumsal Bilimler Dergisi, 2/2 (2018), s. 116.           Guide, (İstanbul: Ege Yayınları, 2010), s. 19-21.
                                                                                                                                                          sırasında  yakılıp  yıkılmasından  sonra,  imparator
             2  O. Serkan Angı, Orhan Yavuz ve Emin Çiftçi, “Geçmişten Günümüze İstanbul’daki Önemli Yapılarda                                                                                                      4  Dirimtekin, Ayasofya Kılavuzu, s. 3.
               Kullanılan Yöresel Yapı ve Kaplama Taşlarının Jeo-Litolojik ve Arki-Tektonik Özellikleri,” İstanbul Üniv.                                  I. Iustinianos, öncekilerden tümüyle farklı, daha
               Müh. Fak. wYerbilimleri Dergisi, 28/1 (2017a), s. 163.                                                                                                                                               5  Dursun, Ayasofya Müzesi Kültür Envanteri, s. 42.



             144                                                                                                                                                                                                                                                   145
   137   138   139   140   141   142   143   144   145   146   147