Page 147 - AYASOFYA
P. 147

MUHTEŞEM  A Y ASOFY A ’NIN  DOĞAL  T AŞL ARI                                 MUHTEŞEM A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ Ö ZELLİKLERİ






 Yapının Mı ̇marisi



 İmparator  I.  Iustinianos,  Üçüncü  Ayasofya’nın
 mimarları olarak; fizikçi Milet’li İsidoros ile matematikçi
 Aydın’lı (Tralles’li) Anthemios’u görevlendirmiştir.
 Ayasofya, mimarı bakımdan bazilika planı ile merkezi
 planı birleştiren, kubbeli bazilika tipinde bir yapı olup,
 kubbe geçişi ve taşıyıcı sistem özellikleriyle mimarlık
 tarihinde önemli bir dönüm noktası olarak kabul
 edilmektedir. Ayasofya’nın mimari planı; orta nef (naos)
 denilen büyük bir orta mekân, kuzey ve güneyde yer   Yapıya batı kısmındaki,  Bizans
 alan iki yan nef, doğu ucunda yer alan apsis (mihrabın
 bulunduğu alan) bölgesi ve batı kısmında ise kapıların   döneminde “atrium” denilen avlunun
 yer aldığı iç ve dış nartekslerden (holler) meydana   yönündeki kapılardan girilir.
 gelmektedir. Yaklaşık  7.500  m ’lik  bir yüzölçümüne
 2
 sahip, kubbe çapı ortalama 31,5 metre ve yerden
 yüksekliği ise yaklaşık 56 metre olan günümüzdeki   Ana kapıdan girilen ilk galeri “dış narteks” olarak
 Ayasofya, iki katlı bir yapıdır , , ,  (Şekil 3).   adlandırılır, “çapraz  tonoz” örtülü  dokuz birimli
 9 10 11 12
 bir galeri olup, tamamen tuğladan inşa edilmiştir.
 Buradan da, “iç narteks” denilen ikinci galeriye beş adet
 kapı açılır.  İç nartekste, tavan mozaiklerle, dış narteks
 13
 9  Dirimtekin, Ayasofya Kılavuzu, s. 3.  tarafındaki  duvarlar;  “stucco”   adı  verilen  doğal  taş
 10  Dursun, Ayasofya Müzesi Kültür Envanteri, s. 42, 97.  taklidi malzemeyle, ana ve yan neflere bakan duvarlar
 11  W. R. Lethaby and Harold Swainson, The Church of Sancta Sophia Constantinople, (London and New   ise “skoutlosis/book-matched” olarak da bilinen teknik
 York: Macmillan & Co., 1894), s. 37.
 kullanılarak yapılan doğal taş panolarla kaplıdır , .
 14 15
 12  Rowland J. Mainstone, Hagia Sophia: Architecture, Structure and Liturgy of Justinian’s Great Church,
 (London: Thames and Hudson, 1988), s. 21.  İç narteksten ana nefe (ana mekâna) dokuz tane
 kapı  açılır.  Ana salona  açılan ortadaki büyük  kapıya
 “İmparator Kapısı” adı verilir. Ayasofya’nın ana mekânı,
 paye (kubbeyi taşıyan ayaklar) ve sütunlarla üç nefe
 ayrılmış  durumdadır.  Bunlar;  Orta  nef  (naos),  güney
 nef (ana nefin sağında) ve kuzey nef (ana nefin
 solunda)’ten ve iç narteksin kuzeybatı ucunda bulunan
 “rampa” ile ulaşılan üst galerilerden oluşmaktadır.




 13  Lethaby and Swainson, The Church of Sancta Sophia Constantinople, s. 260.
 14  Bente Kiilerich, “The  Aesthetic Viewing of Marble  in  Byzantium: From  Global Impression  to Focal
 Attention,” Arte medievale, 2 (2014), s. 19.
 15  Nadine  Schibille,  Hagia Sophia and the  Byzantine  Aesthetic  Experience,  (Farnham  and Burlington:
 Ashgate, 2014), s. 101.   Duvarlarında doğal taş yerine tuğla kullanılan dış narteksin genel görünümü.





 148                                                                                                                      149
   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151   152