Page 378 - AYASOFYA
P. 378

A Y ASOFY A ’NIN HA T LE V HAL ARI                                                                                                                                                                  MUHTEŞEM A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ Ö ZELLİKLERİ















                                                                               Ayasofya levhalarının, elvâh-ı şerifenin yazılması                 “Levhalar  için  emaneten  ambar-ı  âmireden  ahz
                                                                               sırasında emeği geçen diğer kişiler ise nakkaşlardır.              olunan zükak 3 adet” kaydı, levhaların kaba işçiliğinin
                                                                               Nakkaşlardan ismi bilinenlerden ilki Nakkaş başı                   Ayasofya dışında yapılıp hazır parçalar halinde
                                                                               Abdullah’tır. Bu zatın başkanlığında Osman, Mehmet,                Ayasofya’ya getirildiği ve burada monte edildiği
                                                                               Bekir, Arap Said ve Mısırlı olarak isimleri tespit edilen          görülüyor. Nitekim listede görülecek bir kayıtta ıhlamur
                                                                               kişiler eserlerin yazılması esnasında çalışmışlardır.              destelerinin nakliyesi için yapılan bir ödemeden de
                                                                                                                               10
                                                                               Nakkaş sayısı bazı zamanlar üçe düşmüş, bazı                       söz edilmektedir. Ihlamur  destelerinin birleştirilip
                                                                               zamanlar  ise yedi kişiye çıkmıştır.  Nakkaş başı olarak           levha şekline sokulması işinde ise büyük mengeneler
                                                                               bazı dönemlerde Hüseyin adlı bir nakkaş geçmekte                   kullanıldığı  mevcut   belgelerde   görülmektedir.
                                                                               olup, bu isme ilk olarak 24 Haziran 1848 tarihli belgede           Ambar-ı âmirenin nerede olduğuna dair herhangi bir
                                                                               rastlanmıştır.                                                     bilgi verilmemiş olmakla birlikte o tarihte Kasımpaşa,
                                                                                                                                                  Çukur Hamam ve Üsküdar’da üç büyük ambar olduğu
                                                                               Levha nakkaşlarının tümü Müslüman sanatkârlardır.                  yine arşiv belgelerinden anlaşılmaktadır.
                                                                                                                                                                                       11
                                                                               Gerek Ayasofya inşaatının çeşitli alan ve safhalarında ve
                                                                               gerekse  levhaların  bazı kısımlarının  hazırlanmasında            Bu levhaların malzemesi olarak ıhlamur ağacının
                                                                               birçok  gayr-i  müslim  çalıştığı  halde  yazıların  bizzat        seçilmesinin başlıca sebepleri ise; evvela bu ağacın
                                                                               nakşedilmesi  işini  yukarda  adları  geçen  Müslüman              hafif olmasıdır. Bir başka sebep ise ıhlamur ağacının
                                                                               nakkaşlar yapmıştır. Dimitri ve Andon isminde iki kişi             neme karşı dayanıklı olup yapıldığı andaki formunu
                                                                               ise levhaların kenar oymalarını hazırlamışlardır.                  koruması ve uzun yıllar sağlam kalabilmesidir.

                                                                               Ayasofya  levhalarının,  belgelerde  geçen  adıyla                 11   EV. d. 13483.
                                                                               “muhalledâtın” marangozları belli olmamakla birlikte
                                                                               levhaların ıhlamur ağacından yapıldığı, ıhlamur
                                                                               kerestesinin de tersaneden sağlandığı kayıtlarda
                                                                               görülmektedir.  Mevcut  defterlerin  noksan  olduğu  en
                                                                               çok ıhlamur ağacıyla ilgili bilgilerde ortaya çıkıyor. Bu
                                                                               hat levhalarının bel kemiği mesâbesinde olan ıhlamur
                                                                               ağacından bahis azdır.


                                                                               10   EV. d. 13205










                                           Levhaların kenar oymalarından bir görüntü                                                                                                                      Hat Levhalarının Ihlamur Ağacından Konstrüksiyonuna Bakış


             380                                                                                                                                                                                                                                                   381
   373   374   375   376   377   378   379   380   381   382   383