Page 438 - AYASOFYA
P. 438

II. MEŞRU TİY ET DÖNEMİNDE A Y ASOFY A                                                                                                                                                              MUHTEŞEM A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ Ö ZELLİKLERİ






             Kuzeydoğu pandantifinde,                                   Tuğladan örülmüş kubbe, şimdi üzeri sıvayla
             caminin zemin katından                                     kapatılmış mozaikle kaplı 40 adet kaburgadan
                                                                        oluşmaktadır ve kaburgalar tepede kubbenin halka
             görülebilen korkunç bir çıkıntı                            şeklindeki taç kısmında birleşmektedir. Söz konusu

             hemen göze çarpmaktadır. Ancak,                            taç içeri çökmüş gibi görünmektedir ve tamamı
                                                                        olmasa bile kaburgaların çoğu da o kadar içeri
             hasarın tüm ciddiyeti kubbeye                              göçmüş ki, bazı kısımlarda dışbükey olmak yerine

             çıkılana kadar anlaşılamaz. Kubbe                          neredeyse düz hale gelmişlerdir ve bu nedenle yay
                                                                        şeklindeki yapılarını kaybetmişlerdir. Kubbenin hala
             kasnağını çevreleyen galeriden,                            ayakta kalması ve düşmemesi, bu yapı biçiminin

             planın artık dairesel olmadığı,                            eşsiz sağlamlığından kaynaklanmaktadır. Bunları
                                                                        Ischia adasından (Napoli’nin kuzey açıklarında)
             deforme olduğu ve büyük                                    yazıyorum ve sıradan kiliselerin çoğunun 1883 (1894
             kemerlerin de tahrifata uğradığı                           depremi olacak) depreminde yıkılmış veya harabeye
                                                                        dönmüşken, kubbeli olanların hala ayakta olduğunu
             anlaşılmaktadır.                                           gözlemliyorum.







                                                                                                                                                          Ayasofya’nın diğer kısımlarına yöneldiğimde, özellikle
                                                                                                                                                          kuzey ve güney cephelerdeki duvarların ve sütunların
                                                                                                                                                          dikey halini kaybettiklerini ve özellikle galerideki bazı
                                                                                                                                                          tonozların yıkılma tehlikesiyle karşı karşıya olduğunu
                                                                                                                                                          gördüm.


                                                                                                                                                          Sıradan okuyucuyu ilgilendiremeyecek kadar teknik
                                                                                                                                                          olabilecek daha fazla ayrıntıya girmeme gerek yok.
                                                                                                                                                          Bu söylediklerim, belki de mimarlık tarihindeki en
                                                                                                                                                          büyük  devrimin  dönüm  noktasına  işaret  eden  ve
                                                                                                                                                          Bizans sanatının en nadide çiçeği olan ünlü yapının
                                                                                                                                                          ciddi durumuna dikkat çekmek için yeterli olmalıdır.
                                                                                                                                                          Ayasofya, Müslümanların gözünde bizimkinden daha
                                                                                                                                                          az kutsal değildir. Türkiye’nin dostları, onun mevcut
                                                                                                                                                          sıkıntılarını tespit etmekten geri kalmıyorlar, ancak
                                                                                                                                                          emsalsiz sonuçları olan bir felaketi önlemek için
                                                                                                                                                          çarelerin bulunabileceği de umulmalıdır.


                                                                                                                                                          Sadık Kulunuz T. G. Jackson

             Kubbe Kasnağını Çevreleyen Galeriden İç Mekâna Bakış                                                                                                                                                                       Kubbenin Merkezinde Birleşen Kaburgalar





             440                                                                                                                                                                                                                                                  441
   433   434   435   436   437   438   439   440   441   442   443