Page 433 - AYASOFYA
P. 433

II. MEŞRU TİY ET DÖNEMİNDE A Y ASOFY A                                  MUHTEŞEM A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ Ö ZELLİKLERİ






 Yer altındaki hasarın cinsi ve temellerin inşa tarzı
 hakkında bilgi edinmek için namaz vakitlerinde
 ibadet edenleri rahatsız etmeden dış duvar diplerinde
 uygun  noktalar seçtim.  Bu çalışma kaldırımdan
 yaklaşık iki metre derinlikte çok zor bir uygulama
 oldu. Çünkü söz konusu derinlikte ortaya çıkan şist
 (tortul kayaç) tabaka çalışmayı durdurmamıza sebep
 oldu. Çevre duvarları temellerini açtığımda sıkıntı
 olmadığını gördüm. Bizans yapılarında temellerin
 sınır çıkıntıları ayırt edici bir özelliktir. Ayasofya
 Camii’nde ise çıkıntılar büsbütün kaldırılmış gibi
 görünüyor. Çeşitli derinliklerde duvarlar kaya üzerine
 oturtulmuş olmalı. Ayasofya’nın üzerine oturtulduğu
 kitlenin mahiyeti yapılacak incelemeler sonucu
 farklılık  gösterebilir.  Zemin  hakkında  fikirlerine
 başvurduğum uzmanlar da aynı düşüncededirler.
 İstanbul’un abideleri hakkında bir eser hazırlamış
 olan Celal Esad Bey’in beyanatına binaen bu karışık
 meselenin halli için özel bir yöntem belirlenmelidir. 12


                  Celal Esad Bey’in beyanına göre abide İmparator I.
 12   Celal Esad Arseven’in Bizans ve Osmanlı İstanbul’u üzerine hazırladığı eser 1909 yılında Paris’te
 Constantinople: de Byzance à Stamboul adıyla basılmıştır. Bu eser 1913 yılında, içinden   Justinianus (527-565) arzusu ile acilen inşa edilmesi
 Türk Sanatı bölümü çıkartılmak suretiyle sadece Bizans dönemini anlatan kısmı Eski İstanbul   nedeni ile çok zarar görmüştür. Yapımından yirmi yıl
 Abidât ve Mebânisi, Şehrin Tesisinden Osmanlı Fethine Kadar adıyla Türkçe
 olarak İstanbul’da basılmıştır. Burcu Üyken, Celal Esad Arseven’in Les Arts Décoratifs   sonra bir deprem neticesinde kubbesinin büyük kısmı
 Turcs Adlı Eseri ve Türk Süsleme Sanatına Katkıları, Marmara Üniversitesi Türkiyet
 Araştırmaları  Enstitüsü  Sanat  Tarihi  Anabilim  Dalı  Yüksek  Lisans  Tezi,  İstanbul  2022,  s.24.   yıkılınca Genç İsidorus’a (Miletli İsidorus’un yeğeni)
 Marangoni’nin eseri basımından hemen sonra alıp incelemesi Ayasofya üzerine çok iyi bir literatür   yeniden inşa ettirmiştir. İsidor kubbeyi daha fazla
 taraması yaptığını göstermektedir.
                  yükseltmiştir. II. Andronikos Paleologos (1282-1328)
                  kilisenin doğu yönüne istinat duvarları inşa ettirmiştir.

 Ayasofya Bizans mimarlarının pek cüretkârane   bindiğini söyler. Hücreler cihetindeki denge yeterli
 cesaretle vücuda getirdikleri bir eserdir. Fransız bilim   derecede sağlanmış ise de kemerlerin dayanıklılık   Fatih Sultan Mehmet 1453’te kiliseyi
 adamı Auguste Choisy , Ayasofya’nın bir kubbeli   derecesi sınırlıdır ve kendi taraflarına  doğru
 13
 salondan ibaret olduğunu ve büyük kubbesinin   meydana gelecek bir tazyik şiddetine dayanmaları   camiye çevirdiğinde ilk minareyi de
 bir cihetinin hücrelere diğer cihetinin kemerlere   mümkün değildir. Auguste Choisy’nin bu sözleri   yaptırmıştır.
 Ayasofya’nın dayanıklığında bir eksiklik olduğunu                           Sultan II. Bayezid saray kapısı tarafında ikinci minareyi
 göstermektedir. Bu eksiklik binanın inşa tarzındaki                         ekletmiş, Sultan II. Selim de son iki minareyi vücuda
 13   Antik çağlarda binaların nasıl inşa edildiğini araştıran Fransız mühendis ve mimarlık tarihçisi.  cüretli yaklaşımdan kaynaklanmaktadır.     getirmiştir. Sultan Abdülmecid döneminde Mimar
 https://tr.wikipedia.org/wiki/Auguste_Choisy
                  Sultanın mimarları abidenin çevre duvarlarında             Fossati’ye yaptırılan önemli tamiratta kubbe dört
                  hissedilecek derecede eğiklik tespit edince güney-         ağır istinat kemerinden (payandalardan) kurtarılmış,
                  doğu yönüne iki istinat duvarı daha inşa eylemişlerdir.    eğilmiş sütunlar düzeltilmiştir.





 434                                                                                                                      435
   428   429   430   431   432   433   434   435   436   437   438