Page 81 - AYASOFYA
P. 81

A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ BEZEMELERİ                                      MUHTEŞEM A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ Ö ZELLİKLERİ






 Kapı kanatlarının alt ve üst bölümlerini oluşturan   Alt panellerde ise haçın üzerinde kemer değil hayli   Bu kapı artık yerinde olmayan İmparator Kapısı’ndan
 dikdörtgen  panellerin  içlerindeki  haçların  yatay   dik bir çatı örtü betimlenmiş. Bu çatının da taşıyıcı   önceki, bir tür hazırlık, girizgâh niteliği taşıyan kapıydı.
 kolları sökülmüş olduğundan haç formları hemen hiç   sütunlarının olduğuna kapı yüzeyindeki delikleri   Belki kimseler uzun  uzun bakmıyor, hemen daha
 anlaşılmıyor.  gözleyerek kesin gözüyle bakabiliyoruz. Ancak alt   fazlasına doğru geçmeyi istiyorlardı ama bugün acele
 Dikey kolları ise eksiksiz duran bu haçlardan, üst   panellerin şanssızlığı el hizasına yakın olmaları ve belli   etmeden bakmayı sürdürmekte yarar var: Örneğin
 panellerin  içindekiler  iki  sütun  üzerinde  duran  bir   ki birileri bunları söküp götürmüş. Alt panellerdeki   dikdörtgen panelleri çerçeveleyen elips formlu
 kemerden oluşan bir mimari kompozisyonun içinde   haçlar  diğerlerinin  aksine  Golgota  Tepesi’ni  içbükey bezeme dizisi ve bu dizinin içinde ve dışında
 betimlenmiş. Sütunların Korint düzeninde başlıkları   simgeleyen bir yükseltinin üzerinde bulunmakta.   yer  alan iki sıra  kabartma sekiz  yapraklı çiçek  dizisi
 ve spiral yivleri var. Haç, kaidesiz olarak bu iki sütunun   Dikkatle incelendiğinde bu tepeden aşağı doğru   de algılandığında, sonraki imparatorluk kapısında
 bastığı yer seviyesinde bulunuyor.  yönelen (ve cennetin dört ırmağını temsil edebilecek)   da neler yitirdiğimiz çok daha iyi tahayyül edilebilir.
 dört oluğun belirgin olduğu fark ediliyor.

                  Bu kapılar, “güzel kapı” tabir edilen


                  kapıyla birlikte 1950’li yıllarda İtalyan

                  Restorasyon Merkez Laboratuvarları

                  uzmanları tarafından restore

                  edilmişlerdi.



                  Bu çalışma normal şartlarda her köşesi

                  kolaylıkla yakından incelenemeyen

                  görkemli kapılar hakkında birçok bilgi

                  edinilmesini de sağlamıştı.




                  Bütün bunları ve daha üst seviyelerde oldukları
                  için çıplak gözle göremediğimiz (ancak belki altın
                  yaldızlarla fark edilmesi sağlanan) diğer ayrıntıları
                  düşününce  beş  metreyi  aşan  yükseklikteki  bu  kapı
                  kanatlarını işleyen sanatçıların kuyumcular arasından
                  seçildiği fikrini   gerçeğe hayli yakın bulabiliriz. Bu
                                2
                  fikri bizde uyandırabilen parçalarınsa sadece sökülüp
                  götürülemeyen  birkaç  metal  unsur  olduğunu
                  idrak  ettiğimizde  yapının  iç  mekânının  asıl  ihtişamı   “Güzel Kapı” tabir edilen ve Bizans döneminde buraya getirilip eklerle
                  gözlerimizin önüne daha da iyi gelecektir.                 büyütülerek mevcut yerine monte edilen Roma imparatorluk dönemi
 Kapı bezemelerinden detay; Cennetten dört ırmak, Golgota tepesi ve üzerinde yükselen haçın en alt kısmı  kapısı





 82                                                                                                                        83
   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86