Page 87 - AYASOFYA
P. 87

A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ BEZEMELERİ                                      MUHTEŞEM A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ Ö ZELLİKLERİ






 Antik dönemde Akdeniz çanağının   hatılda ve üstleri metal kaplanarak izole edildikleri   “Güzel Kapı”nın panellerinin ortasındaki bezemesiz
                  şekilde kapılarda görebiliyoruz. Burada kullanılan         orta alanlarda İmparator Theophilos ve Mikhail’in
 ticari değeri en yüksek ağaçlarından   ahşap da dayanıklılığıyla bilinen, binalar ve gemiler   monogramları görülüyor. Bu isimlerin varlığı da C14

 biri olan sedir, mitolojide “Nuh’un   gibi  tüm  büyük projelerde  kullanılan  Sedir  olmuş.   testlerine uygun olarak yapıtın bu açıklığa uygun
                                                                             şekilde geliştirilerek uygulanma tarihini 9. yüzyıla
                  Diğer yandan Hz. Süleyman Tapınağı’nın inşası için
 Gemisi”nin de ana malzemesi olarak   çok yüksek miktarda kullanılan ağacın da yine sedir   oturtabiliyor. İmparator III. Mikhail’in kanatlardan
                  olduğuna inanıldığından  aynı ahşabın kullanıldığının      birinin üst kısmında gösterişli bir yazıyla yer alan ismi
                                        4
 hatırlandığı için Ayasofya’nın kapıları   altının çizilmesi efsaneleşmiş bu diğer yapı ve onu   ise ne yazık ki tarihî fotoğraf ve çizimlerde yer almakla
 da bu öyküyle sıklıkla bağdaştırılıyor.  yaptıran güçlü kralla da bağlar oluşturmaya yarıyordu.   birlikte  günümüze  ulaşamamış.  Diğer  kanadın  da
                                                                             aynı kısmı boş olduğuna göre belki de daha önce
                  Kapı büyütülürken artık bu gibi anlamların da pek
                  peşinden koşmamış olsalar gerek ki ek parçalar için        çalınmış veya tahrip olmuş gösterişli harflerle yazılı
                  9. yüzyılda kayın    kullanmışlar.                         bir isim daha vardı. Anlaşılan kapının üzerinde
                                 5
 Restorasyon çalışmaları sırasında metal kaplaması                           monogramı bulunan Mikhail’in babası Theophilos’un
 bulunmayan arka taraflarında hâlâ açıkta görülebilen                        ismine muhtemelen orada da rastlayacaktık.
 ahşap gövdeden alınan parçalara C14 testleri yapılmış,
 ana gövdenin M.S. 1. yüzyıla, eklenen parçalarınsa 9.
 yüzyıla ait olduğu belirlenmiş. Kullanılan ağaç Toros
 Sediri olarak adlandırılan “Cedrus libani”.


 Kapının yapıldığı 1. yüzyılda yaşayan Gaius Plinus
 Secundus  da  bize  sedir  ağacının  hem  vasıflarını
 hem  de  kutsallıkla  bağdaştırılışını  anlatıyor,  tanrı
 heykellerinin sedirden yapıldığını da ekliyor.   Şu anda
 3
 en geniş Cedrus libani yayılımının da Latince isminin
 düşündürdüğünün aksine artık Lübnan’da değil,
 Türkçe isminin hatırlattığı şekilde, Türkiye’de Akdeniz
 bölgesinde olduğunu belirtelim.


 Çatısı tümüyle ahşap olan ve iki defa yanarak yok olan
 Ayasofya’da bu kez ahşap unsurları en aza indirme
 ve yangından etkilenme riskini en aza indirgeme
 kaygısı duyulmuş olmalı. Ahşap kullanımını az sayıda













 Güzel Kapı       Güzel Kapı’dan detay





 88                                                                                                                        89
   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92