Page 92 - AYASOFYA
P. 92

A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ BEZEMELERİ                                                                                                                                                                  MUHTEŞEM A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ Ö ZELLİKLERİ






             Oradaki başlıkların da köşelerinde 45 derecelik açıyla                                                                                       Bu ajurlu, matkap kullanılarak üretilmiş, “sepet
             öne doğru taşacak şekilde oyulmuş volütler bulunur.                                                                                          başlık” diye de tanımlanan başlıklar bir nevi sentez
             Bu kısmın üzerine yataylığı daha hâkim ama yine                                                                                              yapıtları. Yani bir gelişmenin artık son noktası ve
             boyut  itibariyle  güçlü  bir  parça  gelir.  Altta  da  yine,                                                                               daha ileri götürülebilecek durumu olmuyor. Sanatta
             üstteki o parçada dantelsi his uyandıran teknik ön                                                                                           birçok gelişim çizgisi bazen bu gibi noktalarda
             plandadır. Aksi durumda kaba bir etki bırakacak                                                                                              duruyor, çıkmaz sokaklara giriyor. Belki bir açıdan
             başlıklar bu örneklerde de görsel olarak ağırlığından                                                                                        hemen Ayasofya’nın arkasındaki İstanbul Arkeoloji
             uzaklaşır, her cephesinde düşey bir eksenin iki                                                                                              Müzeleri’ndeki İskender Lahti’ni bu olguya örnek
             yanında incecik bitkisel bezeme örgüsüyle kimlik                                                                                             verebiliriz.  O  güne  kadar  yapılmış  her  şeyi  içinde
             kazanır. Yapraklar bu örnekte iyice soyutlanmıştır;                                                                                          topluyor ancak sonrası için verebilecek nesi var
             helezoni dönüşler içinde canlılık sunarlar. Özellikle                                                                                        bilinmez. Bir adım daha ileri doğru geliştirilme
             sütun başlıklarına uyarlanan bu yeni sanat anlayışıyla                                                                                       fırsatı vermeyen bir eser olduğunda da aslında zirve
             Ayasofya klasik Roma içeriğinden (zaten artık                                                                                                noktasında sona  varmış  oluyor.  Sütun  başlıklarının
             defalarca yinelediğimiz gibi) önemli oranda uzaklaşır,                                                                                       gelişimi de burada sona eriyor. Sonra çok basitleşerek
             kendi çağının ve yapılış amacının esprisini ortaya                                                                                           devam ediyor. Aslında belki Ayasofya’nın kendisi de
             koyar.                                                                                                                                       böyle. Karşımıza çıktıktan sonra bin yıl boyunca açtığı
                                                                                                                                                          yolu kendi tıkıyor, Sinan’a kadar kimse onu daha ileri
                                                                                                                                                          götürmeyi deneyemiyor.


                                                                                                                                                          Ayrıca anlaşıldığı kadarıyla bir furya gibi gelip geçiyor.
                                                                                                                                                          Çok iyi mermerlere ihtiyaç duyuyorlar. Büyük ve
                                                                                                                                                          pahalı blokların taşınması ve işlenmesi gerekiyor.
                                                                                                                                                          Yerleştirilirken ve işlenmesi tamamlanırken hata ve
                                                                                                                                                          hasar riski çok yüksek olabiliyor, bu şekilde işleyecek
                                                                                                                                                          eleman yetiştirmek de anlaşıldığı kadarıyla pek
                                                                                                                                                          mümkün olmuyor. Kuzey galerisinde arka sıradaki
                                                                                                                                                          iki başlığı kıyasladığımız zaman hasarlanmış bir
                                                                              Asıl yapılış amacı olan                                                     tanesinin  yerine eskisine aşağı yukarı benzer bir

                                                                              Ioustinianos ve eşi Theodora’nın                                            tane bile yapıp yerleştiremediklerini gördüğümüzde
                                                                                                                                                          girdikleri çıkmaz sokağı daha da iyi anlıyoruz.
                                                                              isimlerini yüceltme görevini ise bu


                                                                              iki hükümdarın yine aynı incelikle                                          Sütun başlıklarını gözden

                                                                              işlenmiş monogramlarının                                                    geçirirken bunların yakın

                                                                              yüzeylere en hâkim merkezlerde                                              çevresine de göz atarsak ahşap

                                                                              yer almasıyla kavrarız.                                                     ve metal sanatlarıyla da iç içe

                                                                                                                                                          olduğumuzu fark edeceğiz.






             94                                                                                                                                                                                                                                                    95
   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97