Page 41 - AYASOFYA
P. 41

T ARİHÇE                                                                MUHTEŞEM A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ Ö ZELLİKLERİ






 17. Yüzyıl       17. yüzyılda Ayasofya’nın iç mekanını süsleyen             Formları  itibariyle  Ayasofya’nın  iç  mekanıyla  gayet
                  (Allah, Muhammed, Ebubekir, Ömer, Osman ve Ali             uyumlu oldukları görsel verilerden anlaşılabilen
                  isimlerinin yazılı olduğu) dörtgen biçimindeki hat         bu  levhalar  yerlerini,  Fossati  onarımları  sonrasında
                  levhaları yazılmıştır. Teknecizâde İbrahim Efendi          Kazasker Mustafa İzzet Efendi tarafından hazırlanmış
 1607-09 yılları arasında yapılan   tarafından yazılmış ve Fossati onarımlarına (1847-  Ayasofya’nın yuvarlak biçimli mevcut hat levhalarına
                  1851) kadar iç mekânda asılı duran bu levhalar halen       bırakmıştır.
 kubbe tezyinatı sırasında ana kubbe   depoda muhafaza edilmektedir.

 merkezindeki Pantokrator İsa mozaiği

 kaldırılıp sıvanarak yerine Kuran-ı

 Kerim’den bir ayet yazılmıştır.


 Yarım kubbeler ile tromplardaki zemin renginin beyazdan sarıya
 Evliya Çelebi (d.1611-ö.1682) ana kubbenin ortasında
 dönüştürülerek Neo-Bizanten kalemişleriyle bezenmesi Ayasofya’nın
 Nur suresinin 35. ayetinin (Allah yerlerin ve göklerin
 iç mekanında radikal bir dönüşüme sebep olmuştur
 nurudur…) yazıldığı bilgisini vermektedir. Gerek
 bu  dönemde  Ayasofya’yı  ziyaret  eden  seyyahların
 Ayasofya Külliyesi’nin  güneydoğu köşesinde  yer
 Pantokrator İsa mozaiğini yerinde göremediklerine
 alan sebil, Sultan İbrahim dönemine (hd 1640-
 ilişkin gözlemleri, gerekse Sultan I.Ahmet’in (hd 1603-
 1648) tarihlendirilmektedir. Hassa Mimarı Kasım
 1617) muhafazakâr anlayışı, mozaiğin bu dönemde
 Ağa’ya yaptırıldığı düşünülen bu yapı uzunca bir
 kaldırılarak üzerine yazı yazılmış olabileceğini akla
 süre boş durmuş, 1960’lı yıllarda Belediye Zabıtası
 getirmektedir.
 Turizm Merkezi olarak, 1970’li yıllarda da turistler için
 “Enformasyon Bürosu” olarak kullanılmıştır. Daha
 Tarihi görsel verilerden anlaşıldığı üzere 1710’a
 sonra Vakıflar Genel Müdürlüğü tarafından özel bir
 kadar Ayasofya  içinde neredeyse şimdikinden
 işletmeye kiraya verilen sebil günümüzde büfe olarak
 daha fazla mozaiğin sıvanmaksızın açıkta kaldığı
 kullanılmaktadır.
 görülebilmektedir. Zirâ, apsis üzerindeki Theotokos
 mozaiği olarak bilinen Meryem Ana ve çocuk İsa
 mozaiğiyle, bema kemeri yüzeyindeki baş melek
 mozaikleri,  pandantiflerdeki  serafim  meleklerinin
 yüzleri ve bugün bile yüzeyleri sıvalı olan doğu
 kemeri  yüzeyindeki baş melekler  ile  aziz figürleri
 bu  dönemde  açıktadır.  Hz.  Peygamber’in  Mekke’yi
 fethinden sonra Kâbe’nin içine girdiğinde bütün
 putları kırarken, Meryem ana ve çocuk İsa ikonasının
 kırılmasını engellediği, Kabe’yi restore ettirmiş olan
 Sultan I. Ahmet tarafından da biliniyor olmalıdır
 ki mihrap tarafında olmasına rağmen Theotokos
                      Fossati                                                    Fossati
 mozaiğine dokunulmamıştır.  Öncesi                                              Sonrası

 Serafim figürü





 42                                                                                                                        43
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46