Page 45 - AYASOFYA
P. 45

T ARİHÇE                                                                MUHTEŞEM A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ Ö ZELLİKLERİ














































 İmparator kapısı üzerinde yer alan VI. Leo mozaiği




 Nur suresinin 35. ayetinin ana kubbe   İncil ve Kur’an-ı Kerim’deki benzer anlamlar içeren

 merkezinde kullanımı, Osmanlı Cami   ayetlerin kullanımı, Ayasofya’daki tarihsel işlev
 değişikliğine rağmen dinler arası devamlılığın mimari
 tezyinatı geleneğinde (Sultanahmet,   bezemeye yansıması  olarak değerlendirilebilir. İlahi

 Nuruosmaniye gibi) bilinen bir örnektir.   birlik için ışığın vazgeçilmez temsiliyeti Ayasofya
 bünyesinde tekrarlanmıştır.


 Ancak, bu ayetin mealinin Ayasofya   Ayasofya’nın 18. yüzyılın ortasında, I. Mahmud (1730-
 1754)  tarafından  kapsamlı  bir  külliye  görünümüne
 İmparator Kapısı’ndaki VI.Leo (hd   kavuşturulduğu  söylenebilir.  Yaptırmış  olduğu

 886-912) mozaiğinde yer alan İncil’deki   imarethane, sıbyan mektebi, hünkâr kasrı, şadırvan
 ve kütüphane ile erzak deposuna dönüştürülen
 ”…Evrenin nuru benim.” ayetiyle   hazine dairesi (skevophilakion) Ayasofya külliyesinin

 anlamsal ilişkisi manidardır.   kapsamını genişletmiştir.                                                       Hazine dairesinin
                                                                                                                  kubbesine bakış





 46                                                                                                                        47
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50