Page 53 - AYASOFYA
P. 53

T ARİHÇE                                                                MUHTEŞEM A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ Ö ZELLİKLERİ






 Fossati, melek figürlerinin yüzünü örten maskeleri   Ayasofya’nın  ana  kubbesinin  1346’da  yaşadığı  kuşatılmıştır.  Gerek  konumları  gerekse  de  kesitleri
 biçimlendiren ve iç içe geçmiş iki haçı çağrıştıran sekiz   son büyük yıkımdan sonra yapılmış, kubbeyi   itibariyle  bu müdahalenin  kubbe  statiğine  pek bir
 köşeli yıldız  formunu,  Ayasofya onarımları sırasında   beş yüzyıl boyunca dört yönden desteklemiş ve   katkısı olmadığı söylenebilir. Yapıldıkları dönemde
 pek çok yerde karakteristik bir bezeme motifi olarak   adeta İstanbul siluetinin bir parçası olmuş uçan   kubbenin burulmasını engellemeleri maksadıyla inşa
 kullanmıştır.    payandalar Fossati onarımlarında yok edilmiştir.           edilmiş uçan payandaların, daha çok Ayasofya’daki
                  Bunların kaldırılmasından sonra, ana kubbenin              mozaik restorasyonlarıyla anılan Fossati tarafından
 Onarımın bir sembolü haline gelmiş bu stilize haçvâri   üzerine oturduğu kaide dört yönden demir lama ile   hangi gerekçeyle kaldırtıldığı bilinmemektedir.
 motif, İustinianos süsleme programına ait sekiz uçlu
 yıldız formu olarak da değerlendirilebilir.





































 Doğu pandantifindeki melek figürünün konservasyon öncesi
 görünümü




 Onarım sırasında yüzeyi açıldıktan sonra tekrar
 sıvanmış figüratif mozaiklerin yüzeylerinde kalem
 işi olarak aynı motifin kullanılması, adeta üzeri
 kapatılmış mozaiklerin yerlerini belli eden işaretler
 Mozaik melek figürünün yüzünü kapatan metal maske
 gibidir. Ayasofya’nın müzeleştirilmesinden sonra,
 mozaiklerin  sıva  altından  ortaya  çıkartılmasında  bu
 semboller önemli yol göstericiler olmuştur.   Fossati albümünden Ayasofya





 54                                                                                                                        55
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58