Page 51 - AYASOFYA
P. 51

T ARİHÇE                                                                MUHTEŞEM A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ Ö ZELLİKLERİ






 Onarımlar kapsamında III. Ahmed   Ayasofya iç mekânı incelendiğinde, kuzeydoğu   Kubbe ve tonoz mozaiklerindeki dökülen yüzeylerin
 döneminde (1703-1730) yaptırılmış   ve güneybatı beden duvarlarındaki bazı pencere   sıvanıp  mozaik  taklidi  kalemişiyle  tümlenmesi Fossati
 boşluklarının
                  onarımlarıyla başlayan bir müdahale biçimi olmuştur.
 sonradan
 amacıyla
 tahkimat
 dev avizenin yerini, Fransa’dan   kapatıldıkları ve doldurulan pencere boşluklarının   Bu özgün dokuyu korumaktan çok görüntüyü koruma
 ithal edilmiş 124 avize almış ve   kalem işi pencere doğraması taklitleriyle boyandığı   çabası güden anlayış, Ayasofya’nın sonraki Osmanlı
 bazı
 görülmektedir.
 pencerelerde
 Kapatılmış
                  ve Cumhuriyet dönemi mozaik restorasyonlarında da
 yeni avizeler iç mekânın muhtelif   olduğu gibi, galeri kotu seviyesinde yapının ana   benimsenmiştir. Ayasofya ana kubbesi altındaki dört
 yerlerine asılmıştır.   payeleriyle  yanlarındaki  sütunlar  arasında  kalan   pandantifte yer alan melek figürlerinden, doğu ve güney
                  (mihrap) yönündekiler özgün mozaik dokuya sahipken,
 boşluklarının da doldurularak, payelerin zemin ve
 galeri kotundaki kesitlerinin eşitlenmek istediği   diğer ikisi de kalem işiyle tümlenmiştir.
 2010 yılındaki onarımlar sırasında bu özgün
 anlaşılabilir. Payelerdeki doldurulmuş boşluklara
 avizelerin restorasyonu teknik sebeplerle mümkün
 zemin kottan bakıldığında tonoz perspektifi verme   Evliya Çelebi “ağızları göbeğinde” diyerek tasvir ettiği
 olmadığından, replikaları yapılarak orijinalleriyle yer
 kaygısı güdüldüğünden, bu yüzeyler trompe l’oeil   bu  dört  melek  (serafim)  figürünü,  Azrail, Cebrail,  Mikail
 değiştirilmiş ve özgün olanlardan birkaç tanesi örnek
 tekniği ile boyanmıştır. Batı resim sanatında görülen   ve İsrafil olarak tanımlamıştır. Ayasofya’nın Osmanlılar
 olarak bırakılmıştır.
 bu aldatıcı perspektif betimleme tekniğinin Fossati   tarafından cami olarak kullanıldığı dönemde hiç
 onarımlarında yapıldığı düşünülebilir.  kapatılmamış olan bu mozaik melek figürlerinin yüzleri,
                  Fossati onarımlarında sıvanarak, metal maskelerle
                  kapatılmıştır.














                 2009 yılında yürüttüğümüz

                 Ayasofya ana kubbe doğu çeyreği ve

                 narteks mozaikleri restorasyonu ile

                 konservasyonu çalışmaları” kapsamında
                 doğu pandantifindeki melek figürünün

                 yüzü açılarak gün ışığına çıkartılmıştır.



                  1346 depreminde yıkılan ana kubbenin doğu çeyreğinde, o dönem
                  onarımıyla tümlenen, doğu pandantifi serafim mozaik figürü

 Yakın dönem onarımlarında kurulmuş iskele





 52                                                                                                                        53
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56