Page 52 - AYASOFYA
P. 52

T ARİHÇE                                                                                                                                                                                            MUHTEŞEM A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ Ö ZELLİKLERİ






             Fossati, melek figürlerinin yüzünü örten maskeleri                                                                                           Ayasofya’nın  ana  kubbesinin   1346’da  yaşadığı          kuşatılmıştır.  Gerek  konumları  gerekse  de  kesitleri
             biçimlendiren ve iç içe geçmiş iki haçı çağrıştıran sekiz                                                                                    son büyük yıkımdan sonra yapılmış, kubbeyi                 itibariyle  bu müdahalenin  kubbe  statiğine  pek bir
             köşeli yıldız  formunu,  Ayasofya onarımları sırasında                                                                                       beş yüzyıl boyunca dört yönden desteklemiş ve              katkısı olmadığı söylenebilir. Yapıldıkları dönemde
             pek çok yerde karakteristik bir bezeme motifi olarak                                                                                         adeta İstanbul siluetinin bir parçası olmuş uçan           kubbenin burulmasını engellemeleri maksadıyla inşa
             kullanmıştır.                                                                                                                                payandalar Fossati onarımlarında yok edilmiştir.           edilmiş uçan payandaların, daha çok Ayasofya’daki
                                                                                                                                                          Bunların kaldırılmasından sonra, ana kubbenin              mozaik restorasyonlarıyla anılan Fossati tarafından
             Onarımın bir sembolü haline gelmiş bu stilize haçvâri                                                                                        üzerine oturduğu kaide dört yönden demir lama ile          hangi gerekçeyle kaldırtıldığı bilinmemektedir.
             motif, İustinianos süsleme programına ait sekiz uçlu
             yıldız formu olarak da değerlendirilebilir.





































                                                                        Doğu pandantifindeki melek figürünün konservasyon öncesi
                                                                        görünümü




                                                                        Onarım sırasında yüzeyi açıldıktan sonra tekrar
                                                                        sıvanmış figüratif mozaiklerin yüzeylerinde kalem
                                                                        işi olarak aynı motifin kullanılması, adeta üzeri
                                                                        kapatılmış mozaiklerin yerlerini belli eden işaretler
             Mozaik melek figürünün yüzünü kapatan metal maske
                                                                        gibidir. Ayasofya’nın müzeleştirilmesinden sonra,
                                                                        mozaiklerin  sıva  altından  ortaya  çıkartılmasında  bu
                                                                        semboller önemli yol göstericiler olmuştur.                                       Fossati albümünden Ayasofya





             54                                                                                                                                                                                                                                                    55
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57