Page 49 - AYASOFYA
P. 49

T ARİHÇE                                                                MUHTEŞEM A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ Ö ZELLİKLERİ






 19. Yüzyıl       Ayasofya’nın  Fossati  onarımlarıyla  değiştirilmiş
                  mevcut görünümü Klasik Osmanlı görünümünden
                  farklıdır. Bugün halen varlığını koruyan ve oldukça
                  yoğun hissedilen Fossati’nin iç mekandaki yoğun
 Ayasofya  Osmanlı  dönemindeki  son  büyük  ve çalışma hayatının en verimli yıllarını burada   dekorasyon programı, yapıyı çok tanımayanlar için
 dönüşümünü Abdülmecid döneminde (hd 1839-  geçirmiştir. Ayasofya’nın 1847- 1851 yılları arasında   Ayasofya’nın orijinal dokusuymuş gibi algılanmasına
 1861) Fossati onarımları kapsamında geçirmiştir.   geçirdiği kapsamlı ve geniş bütçeli onarımı yürütme   yol açabilmektedir. Fossati onarımlarından önce
 1836’da Rus Çarlığı tarafından St. Petersburg’da   görevi, Sultan Abdülmecid tarafından Mimar Gaspare   Ayasofya’nın dış cephe rengi olan beyaz, iç mekânda
 saray mimarlığı görevine getirtilen Gaspare T. Fossati   Trajano Fossati’ye verilmiştir. Onarımlar sırasında yeni   da baskın bir şekilde hissedilmekteydi. Ayasofya’nın
 (d.1809-ö.1883), 1837 yılında Çar Nikolai tarafından   bir hünkâr mahfeli  ve muvakkithane binası yapılırken,   dış cephesi Fossati onarımları sırasında sarı turuncu
 İstanbul’daki  Rus  Elçilik  binasının  yapımıyla  hünkâr sofası da genişletilmiştir.  şerit badana ile boyanırken, iç mekandaki tavan
 görevlendirilmiş,  20  yıldan  fazla  İstanbul’da  kalmış   ve duvar yüzeyleri de günümüze ulaştığı şekilde,
                  sarı zemin üzerine neo-Bizanten kalemişleriyle
                  süslenmiştir.


 Fossati albümünden Ayasofya üst galeri

                  Ayasofya’nın iç mekân tezyinatı
                  tamamen yenilenirken, ana kubbe

                  merkezindeki Nur suresinin 35. Ayeti,

                  Hünkâr Baş İmamı olan Kazasker

                  Mustafa İzzet Efendi tarafından celi
                  sülüs tarzında yeniden yazılmıştır.







                  Bu yeni düzenleme ile Kubbe merkezindeki önceki
                  yazı ile doğu yarım kubbesindeki yazı yok edilmiştir.
                  Kazasker; kubbe merkezindeki yazı dışında, iç
                  mekânda halen asılı duran Allah, Muhammed,
                  Ebubekir, Ömer, Osman, Ali, Hasan ve Hüseyin’in
                  isimlerinin yazılı olduğu dünyanın en büyük hat
                  levhalarını da yazmıştır. Yaklaşık 7.5 m çapındaki bu
                  dairesel levhalar asılırken, Teknecizâde’nin yazmış
                  olduğu önceki dörtgen levhalar kaldırılmıştır.



                                                                           Fossati albümünden Ayasofya iç mekânı





 50                                                                                                                        51
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54