Page 97 - AYASOFYA
P. 97

A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ BEZEMELERİ                                      MUHTEŞEM A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ Ö ZELLİKLERİ






 Bu detaylardan uzaklaşıp tekrar yapının ana mekanını   Kompozisyon  genel hatlarıyla bir  mimari kurgu
 ve taşlarını incelemeye dönersek farklı sanat   taşıyor. Bir tür “aedicula” olarak tanımlanabilir. Dört
 eserlerine  şahitlik  etmeyi  sürdürüyoruz.  İmparator   köşesindeki yivli (öndeki Korint düzeninde ikisi
 Kapısı’nı kullanarak ana mekândan çıkarken, zaten   tüm gövde boyunca yivli, arkadaki İon düzenindeki
 yüksek  olan  kapının  yukarısına,  hayli  yukarısına  ve   diğer ikisi ise alt kısım dışında yivli) dört sütunla
 hayli dikkatle bakıldığında kayda değer birkaç tane   ayakta duran, kubbeyle örtülü bir mekân ve içindeki
 bezemeli levha fark ediliyor. Bunların arasında en   basamaklı bir kaideyle erişilen büyük boyutlu haç
 üstte, güney galerisinde imparator/içe locası olarak   (crux gemmata) başlıca unsurlar. Bu simgesel
 tanımlanabilecek mekânın seviyesine en yakın olanı   yapının betimlenişinde Ayasofya’nın daha geç tarihli
 tek dinî içerik taşıyanı.  Yardımcı bir cihaz veya çok   olarak karşımıza çıkan resim sanatında rastladığımız
 keskin iki göz aracılığıyla ayrıntıları görülebilecek bir   ters perspektifin aksine, arkadaki sütunların ufak
 içeriği var. Aslında çok ufak bir pano sayılmaz (1.5m   yansıtılması ile ifade edilen düz perspektif çabası da
 boyunda) ama konumu rahatça gözlemlenmesini   göze çarpıyor.
 zorlaştırıyor.


















                  Nartekste yeşil porfirden kabartmalı tek renk opus sectile panel





                  İlginçtir ki paneldeki  kubbe  Ioustinianos’un ilk         betimlenmiş. Kubbenin iki yanında birer kuş figürü,
                  Ayasofya’sınınkini değil bugünkü, kaburgalı Genç           üst kısmının ortalarında ise sade bir ufak haç motifi
                  İsidoros  kubbesini  daha  çok çağrıştırıyor. Yanındaki    daha  bulunuyor.  Restorasyon  öncesi  çizimlerini
                  iki porfir panele bakıldığında da bunların hafifçe         Mimar Cahide Tamer yapmış; bu sayede eski hâlini
                  kesilerek  bu  kompozisyonun  yerleştirildiği  açığa       iyi takip edebiliyoruz. Osmanlı dönemi fotoğrafına
                  çıkıyor. Anlaşılan o ki diğer paneller 537’den kalma;      da baktığımızda anlaşılan o ki bugün bile yalnızca
                  ama bunu 562’de yeniden açılışla bağlantılı olarak         dikkatli bakışların fark edebildiği bu haçı örtüp
                  Genç İsidoros yenilemesinde duvar bezemelerine             gözlerden uzak tutmak için bir görevli üst kattan oraya
                  dahil etmişler.   Haçın her zaman görünür olmak            sarkarak çalışmış, hatta haç ve kuş motiflerini fark
                               8
                  üzere planlanmadığı, püsküllü perdelerin iki yana          edilmez hale getirmiş. Günümüzde eksikleri yeniden
                  doğru açılması sayesinde algılandığı fark ediliyor.        tamamlanmış hâliyle karşımızda (yukarımızda).
                  Perdelerin kornişe asıldığı halkalar bile netlikle
 Ana neften çıkarken kapının üzerindeki opus sectile kompozisyon ve restorasyon öncesi durumunun çizimi





 98                                                                                                                        99
   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102