Page 96 - AYASOFYA
P. 96

A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ BEZEMELERİ                                                                                                                                                                  MUHTEŞEM A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ Ö ZELLİKLERİ






             Bu detaylardan uzaklaşıp tekrar yapının ana mekanını        Kompozisyon  genel hatlarıyla bir  mimari kurgu
             ve taşlarını incelemeye dönersek farklı sanat               taşıyor. Bir tür “aedicula” olarak tanımlanabilir. Dört
             eserlerine  şahitlik  etmeyi  sürdürüyoruz.  İmparator      köşesindeki yivli (öndeki Korint düzeninde ikisi
             Kapısı’nı kullanarak ana mekândan çıkarken, zaten           tüm gövde boyunca yivli, arkadaki İon düzenindeki
             yüksek  olan  kapının  yukarısına,  hayli  yukarısına  ve   diğer ikisi ise alt kısım dışında yivli) dört sütunla
             hayli dikkatle bakıldığında kayda değer birkaç tane         ayakta duran, kubbeyle örtülü bir mekân ve içindeki
             bezemeli levha fark ediliyor. Bunların arasında en          basamaklı bir kaideyle erişilen büyük boyutlu haç
             üstte, güney galerisinde imparator/içe locası olarak        (crux gemmata) başlıca unsurlar. Bu simgesel
             tanımlanabilecek mekânın seviyesine en yakın olanı          yapının betimlenişinde Ayasofya’nın daha geç tarihli
             tek dinî içerik taşıyanı.  Yardımcı bir cihaz veya çok      olarak karşımıza çıkan resim sanatında rastladığımız
             keskin iki göz aracılığıyla ayrıntıları görülebilecek bir   ters perspektifin aksine, arkadaki sütunların ufak
             içeriği var. Aslında çok ufak bir pano sayılmaz (1.5m       yansıtılması ile ifade edilen düz perspektif çabası da
             boyunda) ama konumu rahatça gözlemlenmesini                 göze çarpıyor.
             zorlaştırıyor.


















                                                                                                                                                          Nartekste yeşil porfirden kabartmalı tek renk opus sectile panel





                                                                                                                                                          İlginçtir ki paneldeki  kubbe  Ioustinianos’un ilk         betimlenmiş. Kubbenin iki yanında birer kuş figürü,
                                                                                                                                                          Ayasofya’sınınkini değil bugünkü, kaburgalı Genç           üst kısmının ortalarında ise sade bir ufak haç motifi
                                                                                                                                                          İsidoros  kubbesini  daha  çok çağrıştırıyor. Yanındaki    daha  bulunuyor.  Restorasyon  öncesi  çizimlerini
                                                                                                                                                          iki porfir panele bakıldığında da bunların hafifçe         Mimar Cahide Tamer yapmış; bu sayede eski hâlini
                                                                                                                                                          kesilerek  bu  kompozisyonun  yerleştirildiği  açığa       iyi takip edebiliyoruz. Osmanlı dönemi fotoğrafına
                                                                                                                                                          çıkıyor. Anlaşılan o ki diğer paneller 537’den kalma;      da baktığımızda anlaşılan o ki bugün bile yalnızca
                                                                                                                                                          ama bunu 562’de yeniden açılışla bağlantılı olarak         dikkatli bakışların fark edebildiği bu haçı örtüp
                                                                                                                                                          Genç İsidoros yenilemesinde duvar bezemelerine             gözlerden uzak tutmak için bir görevli üst kattan oraya
                                                                                                                                                          dahil etmişler.   Haçın her zaman görünür olmak            sarkarak çalışmış, hatta haç ve kuş motiflerini fark
                                                                                                                                                                       8
                                                                                                                                                          üzere planlanmadığı, püsküllü perdelerin iki yana          edilmez hale getirmiş. Günümüzde eksikleri yeniden
                                                                                                                                                          doğru açılması sayesinde algılandığı fark ediliyor.        tamamlanmış hâliyle karşımızda (yukarımızda).
                                                                                                                                                          Perdelerin kornişe asıldığı halkalar bile netlikle
             Ana neften çıkarken kapının üzerindeki opus sectile kompozisyon ve restorasyon öncesi durumunun çizimi





             98                                                                                                                                                                                                                                                    99
   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101