Page 113 - AYASOFYA
P. 113

A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ BEZEMELERİ                                      MUHTEŞEM A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ Ö ZELLİKLERİ






 Deisis şefaat demek. Hz. Meryem ve Hz. Yahya, Hz.   Ayasofya’da Deisis’in karşısındaki mezarın üzerinde
 İsa’nın iki yanında ona yakarır durumdalar. “Mahşer”   “Henricus Dandolo” yazsa da bu taşın orijinal değil
 sahnesinin en ortasındaki grubu oluşturan “Hz. İsa’ya   devşirme olduğu belli. Dolayısıyla öncesinde de orada
 yakarış” zaman içerisinde bağımsız ve bir tür “özet”   bir mezar bulunduğunu söylemek olası.
 şeklinde de karşımıza çıkıyor. Dönemin izleyicisinin
 belki burada mahşer hissi yakalaması mümkündü.   Deisis de yine yaptıranı da tarihi de belirlenememiş
 Hemen karşı duvarında bir mezar yerinin bulunması   bir eser. Eğer mermer kapıdan itibaren doğu
 da bu izlenimi kuvvetlendiriyor. Kariye’de de “Mahşer”   duvardaki, saraya yönlenen ahşap geçişin bulunduğu
 mezar şapeli olarak tasarlanmış birimde görülüyor.   kapıya  değin  bir  tür  imparatorlar  galerisi  ve
 mezar alanı da kurgulamak hedeflendiyse “Son
 Yargı” anındaki hâliyle İsa ve karşısında (kime ait
 Henricus   olduğunu bilmediğimiz ancak hükümdar düzeyinde
 olduğundan emin olabileceğimiz) birinin mezarı
 ve  yine  kendini  bu  galeride  ölümsüzleştirme  kararı
 Dandolo  vermiş imparatorluk ailelerinin mozaiklerini ortak bir

 kurgu olarak değerlendirmemiz mümkün olabilir.











































 Üst kat, güney galeride IV. Haçlı Seferi’yle İstanbul’u işgal eden Enrico Dandolo’nun ismini taşıyan devşirme levha.  Deisis kompozisyonundan el detayı





 114                                                                                                                       115
   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118