Page 117 - AYASOFYA
P. 117

A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ BEZEMELERİ                                      MUHTEŞEM A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ Ö ZELLİKLERİ






 “Gerçeği” yansıttığını göstermenin bir yolu da Bizans   Bu sahnede, başkalarında görmediğimiz bir tekniğin    İsa’nın halesi ise fona karıştığı yerlerde yine bu teknikle   Deisis paneli de Zoe ve Komnenos panellerinde
 resminde, özellikle de taşınabilir ikonalarda pek   de etkiyi arttırıcı şekilde kullanıldığını gözlemliyoruz.   uygulanmış,  halenin  içindeki haç  da  tümüyle  aynı   olduğu gibi insan elinin uzanabildiği yere kadar
 rastlayamayacağımız gölgenin burada belirtilmesiyle   Tüm mozaik terminolojisinde olduğu üzere Latince   altınlı malzemeden ancak mozaik sıraları yanlarda   büyük ölçüde harap olmuş durumda. Bu tahribatın
 olmuş. Gölge sahibi olmak cisim kazanmış olmayı   ifadeyle, “opus circumactum” adı verilen bu teknikte   birbirlerine paralel, yukarıda ise serbest dağılımla   daha Bizans döneminde başladığını düşünebiliriz.
 gerektiriyor. Bunun da ötesinde oradaki gölge,   “tessella” sıraları birbirine paralel düzende veya   yerleştirilerek fondan tümüyle ve yalnızca ışık etkisiyle   Eninde sonunda kutsal olan her şeyi evine götürmek,
 gerçek güneşin gerçek ışığının gölgesi olarak kendini   serbest dağılımla kullanılmak yerine yarım daireler   ayrılmış. Sadece altınlı cam küplerle ancak bunları   sürekli dokunmak, şifa bulmak, dilek dilemek gibi
 gösterebiliyor.  İsa’nın  boynundaki  kendi  gölgesine   veya  yelpazeler  çizecek  şekilde  yerleştirilir.  Deisis’te   farklı  el maharetiyle  uygulayarak  elde  edilen  etki,   arzular belli ki vardı. Zaten sadece dokunmakla bile
 bakmak yetiyor.  arka planın büyük kısmı tek renk, altın “opus   Bizans resim sanatının en uç noktalarından birinin   yavaş yavaş bu tessellaların gevşemeye başlamasını,
 circumactum” tekniğinde doldurulmuş durumda.  yakalanmasına büyük katkı sağlamış.  düşmesini  ve  birilerinin  bunları  toplamasını  olağan
                                                                             görmeliyiz.






                                                                             Fossati keşiflerinden sonra yani 19.

                                                                             yüzyılın ikinci yarısında ise nerede

                                                                             ne olduğunu bilen (ve dönemin

                                                                             yazılarında bahşişle içeri girdiklerini


                                                                             belirten) ziyaretçilerin birkaç

                                                                             santimetrekare sıva parçası için biraz

                                                                             daha bahşişi esirgemeyeceklerini de

                                                                             düşünebiliriz.




                                                                             Sonuç alt kısımlardaki parçaların

                                                                             yavaş yavaş Ayasofya’dan


                                                                             uzaklaşması olmuş.











 Cam ve altından oluşan “opus circumactum” tekniğiyle yerleştirilmiş mozaikler





 118                                                                                                                       119
   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122