Page 116 - AYASOFYA
P. 116

A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ BEZEMELERİ                                                                                                                                                                  MUHTEŞEM A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ Ö ZELLİKLERİ






             “Gerçeği” yansıttığını göstermenin bir yolu da Bizans      Bu sahnede, başkalarında görmediğimiz bir tekniğin                                 İsa’nın halesi ise fona karıştığı yerlerde yine bu teknikle   Deisis paneli de Zoe ve Komnenos panellerinde
             resminde, özellikle de taşınabilir ikonalarda pek          de etkiyi arttırıcı şekilde kullanıldığını gözlemliyoruz.                         uygulanmış,  halenin  içindeki haç  da  tümüyle  aynı      olduğu gibi insan elinin uzanabildiği yere kadar
             rastlayamayacağımız gölgenin burada belirtilmesiyle        Tüm mozaik terminolojisinde olduğu üzere Latince                                  altınlı malzemeden ancak mozaik sıraları yanlarda          büyük ölçüde harap olmuş durumda. Bu tahribatın
             olmuş. Gölge sahibi olmak cisim kazanmış olmayı            ifadeyle, “opus circumactum” adı verilen bu teknikte                              birbirlerine paralel, yukarıda ise serbest dağılımla       daha Bizans döneminde başladığını düşünebiliriz.
             gerektiriyor. Bunun da ötesinde oradaki gölge,             “tessella” sıraları birbirine paralel düzende veya                                yerleştirilerek fondan tümüyle ve yalnızca ışık etkisiyle   Eninde sonunda kutsal olan her şeyi evine götürmek,
             gerçek güneşin gerçek ışığının gölgesi olarak kendini      serbest dağılımla kullanılmak yerine yarım daireler                               ayrılmış. Sadece altınlı cam küplerle ancak bunları        sürekli dokunmak, şifa bulmak, dilek dilemek gibi
             gösterebiliyor.  İsa’nın  boynundaki  kendi  gölgesine     veya  yelpazeler  çizecek  şekilde  yerleştirilir.  Deisis’te                     farklı  el maharetiyle  uygulayarak  elde  edilen  etki,   arzular belli ki vardı. Zaten sadece dokunmakla bile
             bakmak yetiyor.                                            arka planın büyük kısmı tek renk, altın “opus                                     Bizans resim sanatının en uç noktalarından birinin         yavaş yavaş bu tessellaların gevşemeye başlamasını,
                                                                        circumactum” tekniğinde doldurulmuş durumda.                                      yakalanmasına büyük katkı sağlamış.                        düşmesini  ve  birilerinin  bunları  toplamasını  olağan
                                                                                                                                                                                                                     görmeliyiz.






                                                                                                                                                                                                                     Fossati keşiflerinden sonra yani 19.

                                                                                                                                                                                                                     yüzyılın ikinci yarısında ise nerede

                                                                                                                                                                                                                     ne olduğunu bilen (ve dönemin

                                                                                                                                                                                                                     yazılarında bahşişle içeri girdiklerini


                                                                                                                                                                                                                     belirten) ziyaretçilerin birkaç

                                                                                                                                                                                                                     santimetrekare sıva parçası için biraz

                                                                                                                                                                                                                     daha bahşişi esirgemeyeceklerini de

                                                                                                                                                                                                                     düşünebiliriz.




                                                                                                                                                                                                                     Sonuç alt kısımlardaki parçaların

                                                                                                                                                                                                                     yavaş yavaş Ayasofya’dan


                                                                                                                                                                                                                     uzaklaşması olmuş.











             Cam ve altından oluşan “opus circumactum” tekniğiyle yerleştirilmiş mozaikler





             118                                                                                                                                                                                                                                                   119
   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121