Page 111 - AYASOFYA
P. 111

A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ BEZEMELERİ                                      MUHTEŞEM A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ Ö ZELLİKLERİ






 Bizans  sanatında  başka  hiçbir  vesileyle  İmparatorun hale ile betimlenmiş oluşu olumsuz
 rastlamadığımız bir kompozisyon olması da soru   izlenimleri daha da ortadan kaldırıyor. Burada
 işaretlerimizi  arttırıyor ve  diğer yanda birçok   İmparator neredeyse aziz mertebesinde yansıtılmış.
 araştırmacının dile getirdiği gibi Leo olayını   Tüm bu değerlendirmelerin ardından bu mozaiği tek
 konu seçerek de olsa imparatorları öven ve İsa’ya   başına, bağımsız incelemekten vazgeçerek, çıkışta
 bağlılıklarını dile getirerek yücelten bir genel içerik   görülen ve aslen imparatorluk güzergahının giriş
 taşıyor olması daha anlamlı görünüyor. Yapay bir   noktasına işaret eden narteks kapısında Ioustinianos
 tevazu gösterisi izlenimi yüksek. Eninde sonunda bir   ve Konstantinos’un saygıyla hafifçe eğilerek geçmişin
 imparatorun Hz. İsa huzurunda diz çökerek itibarının   ana etapları olan kentin ve kilisenin kurulmasını
 azaldığını düşünmeye olanak yok.  anmakla başlattıkları silsile daha sonra “ana kapıda,
 ana mekâna girerken İmparator’un simgesel olarak
 Ayrıca imparator, betimlenişindeki şıklık ve görkemle,   İsa’nın önünde diz çökmesiyle, en kutsal mekâna
 imajından pek bir şey yitirmiş gibi görünmüyor.   girişte zirveye ulaşıyor” diye yorumlamak en yalın
 Muhtemelen 10. yüzyılda Bizanslı bir ziyaretçi, kapıda   ve hikâyesiz yaklaşım gibi görünüyor. Yani geçmişin
 tüm şatafatı içinde İsa’ya gönülden iman etmiş bu   imparatorları saygıyla emanetlerini teslim ediyor ve
 imparator  betimlemesini  gördüğünde  olumsuz  bir   ardından da bugünün imparatoru tevazu ile İsa’yı
 izlenim edinmezdi.  selamlıyor.  14


















                  Sunu mozaiğinden detay, imparator Konstantinos, Meryem ve çocuk İsa’ya İstanbul kentini sunuyor




                  Genel çerçeve kısmen çizilmiş olsa bile VI. Leo aynı       Narteksin  kuzey  ucundaki  rampaya  doğru  ilerleyip
                  kardeşi Aleksandros gibi suretinin bulunduğu mozaik        zorlu bir tırmanıştan sonra bu üst kata ulaşabiliyoruz.
                  pano ile zihinleri yormaya uzun süre devam edecek          Rampanın ardından bütün batı galerisini yürüyor ve
                  gibi görünüyor.                                            güney galerisine ulaşıyoruz. Burada dikkatimizi daha
                                                                             önce değindiğimiz mermer kapı çekiyor (FOTO REF).
                  Kardeşi Aleksandros’un mozaiği deyince, artık farklı       Kapıdan sonra birkaç adım atınca sağ tarafta geri
                  bir köşeden söz ediyor oluyoruz. Asıl çok sayıda           dönerek batıya doğru bakıldığında görülebilen Deisis
                  imparator mozaiklerinin (ve sadece imparatorlarla          sahnesi var. Muhtemelen tüm Bizans resim sanatının
                  sınırlı değil) bulunduğu yer, yapının “galerileri” diye    en iyi tanınan eseri söz konusu.
 Güneybatı girişindeki sunu mozaiği  tanımladığımız üst katı.





 112                                                                                                                       113
   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116