Page 112 - AYASOFYA
P. 112

A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ BEZEMELERİ                                                                                                                                                                  MUHTEŞEM A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ Ö ZELLİKLERİ






             Deisis şefaat demek. Hz. Meryem ve Hz. Yahya, Hz.           Ayasofya’da Deisis’in karşısındaki mezarın üzerinde
             İsa’nın iki yanında ona yakarır durumdalar. “Mahşer”        “Henricus Dandolo” yazsa da bu taşın orijinal değil
             sahnesinin en ortasındaki grubu oluşturan “Hz. İsa’ya       devşirme olduğu belli. Dolayısıyla öncesinde de orada
             yakarış” zaman içerisinde bağımsız ve bir tür “özet”        bir mezar bulunduğunu söylemek olası.
             şeklinde de karşımıza çıkıyor. Dönemin izleyicisinin
             belki burada mahşer hissi yakalaması mümkündü.              Deisis de yine yaptıranı da tarihi de belirlenememiş
             Hemen karşı duvarında bir mezar yerinin bulunması           bir eser. Eğer mermer kapıdan itibaren doğu
             da bu izlenimi kuvvetlendiriyor. Kariye’de de “Mahşer”      duvardaki, saraya yönlenen ahşap geçişin bulunduğu
             mezar şapeli olarak tasarlanmış birimde görülüyor.          kapıya  değin  bir  tür  imparatorlar  galerisi  ve
                                                                         mezar alanı da kurgulamak hedeflendiyse “Son
                                                                         Yargı” anındaki hâliyle İsa ve karşısında (kime ait
                    Henricus                                             olduğunu bilmediğimiz ancak hükümdar düzeyinde
                                                                         olduğundan emin olabileceğimiz) birinin mezarı
                                                                         ve  yine  kendini  bu  galeride  ölümsüzleştirme  kararı
                    Dandolo                                              vermiş imparatorluk ailelerinin mozaiklerini ortak bir

                                                                         kurgu olarak değerlendirmemiz mümkün olabilir.











































             Üst kat, güney galeride IV. Haçlı Seferi’yle İstanbul’u işgal eden Enrico Dandolo’nun ismini taşıyan devşirme levha.                                                                                                            Deisis kompozisyonundan el detayı





             114                                                                                                                                                                                                                                                   115
   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117