Page 115 - AYASOFYA
P. 115

A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ BEZEMELERİ                                      MUHTEŞEM A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ Ö ZELLİKLERİ






 Aksi takdirde, böylesi görkemli bir sahnenin yapı için   Üçüncü boyutta da ifade edilmeye çalışılan ve       Deisis kompozisyonu
 hayli kıyı köşe sayabileceğimiz bir yerde olmasını   başarılan  bir  içerik  olduğu  da  belirgin.  Giysilerin
 başka görüşlerle açıklayabilmemiz gerekir. Görkemli   kıvrımları ve dolgunluğu Zoe ve Komnenos
 sahne derken, gerçek anlamda bütün Ayasofya’nın   panellerinde hükümdarlara değil sadece ortalardaki
 hatta bütün Bizans sanatının en görkemlisi dersek   kutsal figürlere tanınmış bir ayrıcalıktı. Burada tüm
 de çok abartmış olmayız. İçeriğinde Bizans resim   figürler kutsal ve hepsi üç boyutlu. Sergilenmeye
 sanatından söz eden kitaplar eğer tek bir örnek   çalışılan  bir  zenginlik,  mücevherli  giysi  vb.
 imge kullanmaları gerekiyorsa çok nadiren bu Deisis   bulunmuyor. Tekniğin icrası da çok daha özenli. Tüm
 dışında bir görsele başvuruyorlar.  gerçekçiliğin yanında ters perspektifle sunulmuş
 olan Kutsal Kitap, yapıtı yine insan merkezli kılıyor.
 Aynı galeride ileri ve geri giderken gördüğümüz diğer   Perspektif, Batı resminde alıştığımız resmin içinde
 sahnelerle kıyasladığımızda bile bu olağanüstülük   bulunan bir kaçış noktasından “kaçacağına” merkez
 hemen gözümüzün önünde somutlaşıyor. En   nokta olarak izleyicinin bulunduğu yeri seçmiş.
 azından saraydan Ayasofya’ya doğru uzanan geçitten   Hristiyan  inancındaki  “Tanrı’nın  İsa’da  tecessüm
 gelerek üst katın doğu kapısından giren kişilerin (o   ederek insan hâline dönüştüğü ve insana olan
 kapıdan geldiğine göre  kesinlikle mühim  kişilerin)   sevgisinden ötürü insanların arasına geldiği”  fikrini
 ilk göreceği sahne olduğu  için de aslında bir nevi   perspektifle yansıtmanın yolu, bu kompozisyonlarda
 karşılama sahnesi. Loos albümünde de gördüğümüz   insanı merkez alan bir perspektif kullanmak olmuş.
 gibi aslında bugünkü yalnızlığından çok farklı şekilde,
 mermer çevrili bir tür özel alanla, neredeyse bir loca
 hâline getirilmiş; bir yandan da sanki çevresindeki
 resimler bütününe de hükmeder gibi.


 Üslup olarak baktığımızda  da diğer  sahnelerle
 kıyaslanamayacak bir duygu yükü ve iletimi karşımıza
 çıkıyor. İmparator sahnelerinde giysilerin üzerine kafa
 yapıştırmışlar gibi görünürken (ve nitekim yüzleri
 değiştirdiklerinde de fazla bir şey değişmezken)
 bu sahnede her şey bir bütün hâlinde ve en az üç
 boyutlu.
























 116                                                                                                                       117
   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120