Page 133 - AYASOFYA
P. 133

A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ BEZEMELERİ                                      MUHTEŞEM A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ Ö ZELLİKLERİ






 Kucaktaki  çocuk  İsa  figürü  bile  erişkin  insan   Bu sınavların hepsinden alnının akıyla çıkan ustalar,   Bütün bunları gözledikten ve söyledikten sonra hâlâ   Orta Bizans döneminde, yapının dinî törensellik içinde
 boyutlarının çok üzerinde.  Ayasofya’ya İkonoklazmanın ardından muhtemelen   da soru işaretleri bitmiyor. Mozaiğin yapım dönemi ile   kullanımıyla birlikte, ilk başta planlanmamış bir imgeler
 ilk eseri bu apsis mozaiğiyle kazandırmış olmalılar;   ilgili en önemli kaynaklardan sayılan, tamamlandığı   dizisinin de oluşmaya başladığını gözlemliyoruz.
 Yapıdaki binlerce kişiye aynı anda hitap eden, o   eskiden var olan bir mozaiğin yerine yapılmış olmasa   ve halkın görüşüne açıldığı gün Patrik Photios’un   Bunların arasında geçmiş imparatorların çıkarken
 ana  kadar  gördükleri  çeşitli noktalarda rastladıkları   da dinî imgelere (kısaca ikonalara) düşman olanların   verdiği  vaazın  ayrıntıları  uzmanlarca  hâlâ  dikkatle   kapıda inceleyeceğimiz mozaiğinin dışında geçmişin
 olağanüstü güzellikteki sanat eserlerini ve etkileyici   saltanatının bitmesini kutlamak, bunların zaferini ilan   inceleniyor ve bazen “Evet, 867 yılında ikonoklastlara   önde gelen din adamlarına değinme arzusunun da
 dinî unsurların da ötesine geçerek vardıkları noktada   etmek üzere yapıldığı, en görünür yere yerleştirildiği   karşı büyük zaferi ilan ederek açılan mozaik.” denirken   yansıtıldığını algılıyoruz.
 manevi zirveyi de hissetmelerini sağlaması gereken   belli olan bir mozaik.  çoğu zaman da uzlaşma sağlanamıyor. Bizans’ın en
 mozaiğin bu kısıtlar dolayısıyla mükemmel olması   merkezî, en görkemli, en iyi belgelenmiş yapıtları
 beklenecekti. Bu mükemmelliğin mozaik gibi   Hemen önündeki kemerde son parçaları kalan yazıt   arasında çok bilinmeyenli bir denklem daha.
 kesinlikten uzak bir teknikle ve içbükey bir düzlem   da bu intikam, değilse de “doğru”nun zaferini kutlama
 üzerine gerçekleştirilmesi ve icra eden kişilerin   hissini yansıtıyor: “sahtekarların yıktığı imgeleri inançlı
 çalışma açılarının nihai izleyicilerin bakış açılarından   imparatorlar yeniden yerine yerleştirdi”   şeklinde bir
 29
 çok farklı olmasından ötürü sanatçıların kendi işlerini   beyitin son harfleri (“Allah” yazılı hat levhasının hemen   Ana nefte Timpanon tabir
 kontrol edebilmekten çok uzak olması da yapıtın   üzerinde) tanınabildiği için de anlam kavranabiliyor.  edilen ve güney ve kuzeydeki
 eşsizlik misyonuna fazladan zorluklar, sınamalar
 getiriyordu.     ana kemerlerin içini dolduran
                  duvarların en alt kısmı pencereli


                  değil. Sanki doldurulmuş

                  pencereler izlenimi uyandıran ve

                  bazı çizimlerde öyle var sayılan

                  girintiler, ikonografinin bir parçası

                  olarak mozaik portreler için

                  oluşturulmuş.


















 Apsisin üzerinde, Hz. Meryem ve                                             Apsis üzerindeki mozaikte Hz. Meryem ve Çocuk İsa detayı
 Çocuk İsa kompozisyonu





 134                                                                                                                       135
   128   129   130   131   132   133   134   135   136   137   138