Page 132 - AYASOFYA
P. 132

A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ BEZEMELERİ                                                                                                                                                                  MUHTEŞEM A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ Ö ZELLİKLERİ






             Kucaktaki  çocuk  İsa  figürü  bile  erişkin  insan        Bu sınavların hepsinden alnının akıyla çıkan ustalar,                             Bütün bunları gözledikten ve söyledikten sonra hâlâ        Orta Bizans döneminde, yapının dinî törensellik içinde
             boyutlarının çok üzerinde.                                 Ayasofya’ya İkonoklazmanın ardından muhtemelen                                    da soru işaretleri bitmiyor. Mozaiğin yapım dönemi ile     kullanımıyla birlikte, ilk başta planlanmamış bir imgeler
                                                                        ilk eseri bu apsis mozaiğiyle kazandırmış olmalılar;                              ilgili en önemli kaynaklardan sayılan, tamamlandığı        dizisinin de oluşmaya başladığını gözlemliyoruz.
             Yapıdaki binlerce kişiye aynı anda hitap eden, o           eskiden var olan bir mozaiğin yerine yapılmış olmasa                              ve halkın görüşüne açıldığı gün Patrik Photios’un          Bunların arasında geçmiş imparatorların çıkarken
             ana  kadar  gördükleri  çeşitli noktalarda rastladıkları   da dinî imgelere (kısaca ikonalara) düşman olanların                              verdiği  vaazın  ayrıntıları  uzmanlarca  hâlâ  dikkatle   kapıda inceleyeceğimiz mozaiğinin dışında geçmişin
             olağanüstü güzellikteki sanat eserlerini ve etkileyici     saltanatının bitmesini kutlamak, bunların zaferini ilan                           inceleniyor ve bazen “Evet, 867 yılında ikonoklastlara     önde gelen din adamlarına değinme arzusunun da
             dinî unsurların da ötesine geçerek vardıkları noktada      etmek üzere yapıldığı, en görünür yere yerleştirildiği                            karşı büyük zaferi ilan ederek açılan mozaik.” denirken    yansıtıldığını algılıyoruz.
             manevi zirveyi de hissetmelerini sağlaması gereken         belli olan bir mozaik.                                                            çoğu zaman da uzlaşma sağlanamıyor. Bizans’ın en
             mozaiğin bu kısıtlar dolayısıyla mükemmel olması                                                                                             merkezî, en görkemli, en iyi belgelenmiş yapıtları
             beklenecekti. Bu mükemmelliğin mozaik gibi                 Hemen önündeki kemerde son parçaları kalan yazıt                                  arasında çok bilinmeyenli bir denklem daha.
             kesinlikten uzak bir teknikle ve içbükey bir düzlem        da bu intikam, değilse de “doğru”nun zaferini kutlama
             üzerine gerçekleştirilmesi ve icra eden kişilerin          hissini yansıtıyor: “sahtekarların yıktığı imgeleri inançlı
             çalışma açılarının nihai izleyicilerin bakış açılarından   imparatorlar yeniden yerine yerleştirdi”   şeklinde bir
                                                                                                           29
             çok farklı olmasından ötürü sanatçıların kendi işlerini    beyitin son harfleri (“Allah” yazılı hat levhasının hemen                          Ana nefte Timpanon tabir
             kontrol edebilmekten çok uzak olması da yapıtın            üzerinde) tanınabildiği için de anlam kavranabiliyor.                              edilen ve güney ve kuzeydeki
             eşsizlik misyonuna fazladan zorluklar, sınamalar
             getiriyordu.                                                                                                                                  ana kemerlerin içini dolduran
                                                                                                                                                           duvarların en alt kısmı pencereli


                                                                                                                                                           değil. Sanki doldurulmuş

                                                                                                                                                           pencereler izlenimi uyandıran ve

                                                                                                                                                           bazı çizimlerde öyle var sayılan

                                                                                                                                                           girintiler, ikonografinin bir parçası

                                                                                                                                                           olarak mozaik portreler için

                                                                                                                                                           oluşturulmuş.


















             Apsisin üzerinde, Hz. Meryem ve                                                                                                                                                                         Apsis üzerindeki mozaikte Hz. Meryem ve Çocuk İsa detayı
             Çocuk İsa kompozisyonu





             134                                                                                                                                                                                                                                                   135
   127   128   129   130   131   132   133   134   135   136   137