Page 130 - AYASOFYA
P. 130

A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ BEZEMELERİ                                                                                                                                                                  MUHTEŞEM A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ Ö ZELLİKLERİ






             İkonoklazma (tasvir kırıcılık) adı verilen ve tüm figürlü   sanatı tam da alıştığımız gibi kutsal figürlerle,                                 Tam da o sırada İstanbul Patriği                          İsa’nın elinde bir tomar, Meryem’de ise uzunca, ikiye
             betimlemelere husumetle kendini gösteren dönemin           aziz betimlemeleriyle, meleklerle, kutsal olayların                                                                                          kıvrılmış bir mendil var.
             ardından Ayasofya gibi böylesine göz önünde, sarayın       zincirleriyle yavaş yavaş donanmaya başlayacak.                                    Photios son derece heyecanlı bir
             ve resmî politikanın en kesin şekilde temsil edileceği                                                                                        vaaz veriyor. Söylediği sözlerin bir                      Taht sadece ön yüzünde çok iri boyutlu değerli
             bir yapıda, önceden kalan bir dinsel imgenin yerinde       İkonoklazmanın  sona  erişinden  çok  kısa  süre  sonra                                                                                      taşlarla süslü betimlenmiş. Yanı da görünüyor ancak
             kalmasına olanak yoktu.                                    Ayasofya’nın apsisinde de aynı canlanma yaşanıyor. En                              kısmı çok net: “İsa ete büründü                           yan tarafta hiçbir süs görüntüsü yansımıyor.
                                                                        yukarıda, iç mekânda herkesin gözünü kaldırdığında
             İkonoklazma dönemi kendi içinde bir kesintiyle de          gördüğü noktada Meryem ve Çocuk İsa temalı, Bizans                                 ve aramıza katıldı, annesinin                             Meryem’in  ayakları  alçak  bir  platforma  basıyor.  Bu
             olsa 726-843 yılları arasını kapsıyor. 843 tarihini artık   dünyasının  en  tanınmış  kompozisyonlarından  biri                               kollarına geldi. Bu da resimlerde                         platform da tahtla aynı perspektife göre çizilmiş.
             Orta Bizans adı vereceğimiz döneminin başlangıcı           yapılıyor.                                                                                                                                   Tahtın aksine, uzun önde de kısa yan kenarda da
             kabul ediyoruz. O denli belirleyici bir tarih. Bizans                                                                                         görülüyor, teyit ve ilan ediliyor.                        gösterişli mücevherler kakılarak yapılmış bezemeler
                                                                                                                                                                                                                     var.
                                                                                                                                                           Bakire, Yaratıcı’yı bir çocuk olarak,

                                                                                                                                                           kollarının arasında tutuyor.

                                                                                                                                                           Yazılarda olduğu gibi gözümüzün

                                                                                                                                                           önünde bir resimde de Yaratıcı’yı                         İnsan ölçeğinin üç katı kadar

                                                                                                                                                           kollarında taşıyor.”     28                               oranlarla yapılan mozaik buna


                                                                                                                                                                                                                     rağmen Ayasofya’nın görkemi

                                                                                                                                                                                                                     içinde neredeyse kayboluyor.

                                                                                                                                                          Mozaik ana hatlarıyla şöyle: Hz. Meryem arkalıksız bir     Görünmüyor demek yerinde
                                                                                                                                                          tahtta, iki farklı renkteki geniş yastığa da dayanarak
                                                                                                                                                          oturur durumda. Kucağında da çocuğu Hz. İsa                olmasa da dikkatle o yöne
                                                                                                                                                          var.  İsa’yı  çapraz  olarak  bir  omzu  ve  diğer  dizinden
                                                                                                                                                          tutuyor. İsa tümüyle altın mozaiklerle oluşturulmuş        bakıldığında varlığı daha net bir
                                                                                                                                                          bir giysi içinde. Çıplak ayaklarındaki sandaletler bile    şekilde hissediliyor.
                                                                                                                                                          altından. Annesi ise daha koyu renkli mor, lacivert
                                                                                                                                                          tonlarında giysilerle İsa’ya fonun altınlarından
                                                                                                                                                          ayrılmasını sağlayan koyu bir arka plan  oluşturuyor.
                                                                                                                                                          Meryem’in  tüm  betimi  üzerinde  altın  olarak  sadece
                                                                                                                                                          iki omzundaki ve başörtüsünün en üst kısmındaki
                                                                                                                                                          haçlar görülüyor; bir de başının çevresindeki halenin
                                                                                                                                                          iç yüzeyi.





             Ana nefte apsisin üzerinde mozaik, Hz. Meryem ve Çocuk İsa kompozisyonu





             132                                                                                                                                                                                                                                                   133
   125   126   127   128   129   130   131   132   133   134   135