Page 128 - AYASOFYA
P. 128

A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ BEZEMELERİ                                                                                                                                                                  MUHTEŞEM A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ Ö ZELLİKLERİ






             Haç  şeklindeki  monogramlara  kısa  süre  önce            Varlığı  belgelerden  bilinmesine  rağmen  en  geç                                Şu ana değin sözünü ettiğimiz kompozisyonların             “Belki de zaten yoktu” görüşüne göre, sıklıkla
             Ayasofya’ya uyarlanan “Güzel Kapı”da da rastlıyoruz.       keşfedilen (1958) mozaiklerden biri olan Aleksandros                              bazılarında (yapım tarihleri tahmine dayalı olmakla        belirttiğimiz gibi Ioustinianus Ayasofya’yı çok görkemli
             Bunların fazla anlaşılır olması gerekmiyor, daha           portresi  en  iyi  korunmuş  örneklerden  de  bir  tanesi.                        birlikte) 10. yüzyıl dolaylarında yoğunlaştığımız          bir mimari eser olarak yaptırıyor. Resim sanatı bu
             ziyade yapının bünyesine katılması gereken içerik gibi     Yazıları da net bir şekilde okunabiliyor ancak her                                görülüyor.  Oysa  içinde  bulunduğumuz  Ayasofya  6.       görkeme katkı açısından çok ikincil bir yer tutmuş gibi
             görünüyor. Yani okunaklı isim herkese hitap ederken        durumda da burada bu mozaiğin neden bulunduğu                                     yüzyıldan kalma. “Eski mozaiklere ne oldu?” sorusu         görünüyor. Yapının olağandışı büyüklükteki boyutları
             gerisi daha sınırlı bir izleyiciye hitap ediyor.  26       sorusu yanıt beklemeyi sürdürüyor. 1894 depreminin                                mutlaka  hemen  akla  geliyor.  Aslında  uzmanların        ya insan figürlü kompozisyonların gözden kaçmasına
                                                                        ardından ortadan kaybolan birçok mozaiğin de                                      aklından en az aynı sıklıkla “Eski mozaikler var mıydı?”   ya  da  binayı  tümden  hakimiyeti  altına  alacak  kadar
             Figürün ayaklarının altında ise farklı yeşil tonlarında    yokluğunda, bugün yalnız ve izole görünen bu                                      sorusu geçiyor.                                            büyük boyutlu olmasına yol açabilirdi. Bu da yapının
             şeritlerle derinlik sağlayıcı bir perspektif oluşturulmuş.   mozaiğin çevresindeki kurguyu tam bilemediğimiz                                                                                            gölgede kalmasına, iç mekânın bir devler arenasına
             Fonun ise yarısından çoğu altınlı mozaik olmasına          için de net bir yargıya ulaşmak mümkün görünmüyor.                                Ayasofya’nın ilk yüzyıllarında figürlü mozaikler,          dönmesine neden olabilirdi ki o da istenen bir etki
             rağmen diğer imparatorluk kompozisyonlarında               Aslında yakın çevresi farklı figürlerle zenginleştirilmiş                         yani aziz, imparator, melek vb. tasvirleri var mıydı       olmayacaktı. “İçeride çok sayıda figüratif mozaik vardı”
             alıştığımız gibi tümü altın değil, geri kalan kısmı için   ve  onlarla  irtibat  halinde  tasarlandıysa  bugün                               yok muydu emin olamıyoruz. Her durumda da                  diye düşünsek bile bunların günümüze kalmayacağı
             gümüşlü parçalar seçilmiş. Hayli gölgede, karanlıkta       sanıldığından çok daha anahtar bir rol oynamış                                    Ioustinianos dönemindeki iki açılışını da ayrıntılı        gerçeği değişmiyor.
             kalan bu panelde farklı bir pırıltı elde etmek için özel   olabileceği düşüncesini aklımızdan şu aşamada tam                                 biçimde   betimleyen   Procopios   ve  Pavlos’un
             bir tercih olmalı. 27                                      anlamıyla çıkartmamıza olanak yok.                                                yazdıklarında buna dair bir teyide rastlamıyoruz.













































             Güzel kapıdan monogram detayı                                                                                                                Apsis ve yarım kubbelerin birleşimi





             130                                                                                                                                                                                                                                                   131
   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133